Home HomeAndrzej.Sapkowski. .Pani.Jeziora.[www.osiolek.com].1Andrzej.Sapkowski. .Ostatnie.Zyczenie.[www.osiolek.com].1Andrzej.Sapkowski. .Krew.Elfow.[www.osiolek.com].1Andrzej.Sapkowski. .Wieza.jaskolki.[www.osiolek.com].1Andrzej Ziemianski Pomnik Cesarzowej Achai t1Andrzejewski Jerzy Lad serca (SCAN dal 764)Andrzej Ziemiański Pomnik Cesarzowej Achai t2Carey Jacqueline 01 Strzala KuszielaAldiss Brian W Wiosna HelikoniiChristie Agatha Wczesne sprawy Poirota (2)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • grabaz.htw.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .165 W naszym przedstawieniu Jogi Kundalini, jako modelu wyjaśniającego dla religiimeksykańskiej (przy zało\eniu, \e istota i zasadnicza symbolizacja procesu inicjacyjnego jestwszędzie taka sama), posłu\ymy się opisami i wyjaśnieniami, zawartymi w serii kompetentnychpublikacji Sir John'a Woodroffe'a, a w szczególności w jego ksią\ce:  Moc Wę\owa" (Ma-dras,1981).Warto przy tym pokazać tu mo\liwie obszernie i nieogólnikowo ten system inicjacyjny,nie tylko po to, by zrozumieć odpowiednie dane z Meksyku, ale równie\ dlatego, \e w polskimpiśmiennictwie dotąd tego nie uczyniono.Punktem wyjścia w tym przedsięwzięciu musi być najpierw naszkicowanie ogólnego,tantryckiego obrazu świata, wraz z jego początkiem i końcem, poniewa\ w przeciwnym razie naszopis Jogi Kundalini zawiśnie w pró\ni pojęciowej.Rzecz w tym, \e obowiązuje tu powszechne wreligiach astrobiologicznych przekonanie, \e człowiek jako Mikrokosmos odwzorowuje w sobieMakrokosmos.Konsekwentnie te\, proces inicjacyjny będzie uznawany za prze\ywanie kolejnychetapów genezy, rozwoju oraz końca świata, tyle, \e w odwróconym porządku i za pośrednictwemsymbolicznych tego reprezentacji.Doprowadzać do tego mają odpowiednie praktyki moralne ideprywacyjne, a wszystko to razem umo\liwia jakoby ponadnormalne funkcjonowanie ludzkiegociała i psychiki.Wszak\e, nie jest to celem inicjacji, lecz niejako produktem ubocznym.Celemostatecznym jest bowiem całkowite zjednoczenie się z podstawą wszelkiej rzeczywistości,czyli istotą najwy\szego Bóstwa, co przynosi pełne Oświecenie i Wyzwolenie.Jest nią Najwy\szyDuch - Paratma w sensie czystej świadomości (=Cit), która jest Najwy\szą Samoświadomością(=Para-Samvit).W Para-Samvit,  Ja" (=Aham) i  To" (=Idam) są nierozró\nialne w pojedynczym doznaniu.Ostanie tym powiada się, \e jest to  spoczywanie w samym sobie" (=Svarupa-Viśvanti), kiedy tozachodzi jedność Doznającego, Doznania i Doznawanego.Daje to trójcę natury Brahmana:Istność (=Sat) - Zwiadomość (=Cit) - Szczęśliwość (=Ananda).Jest to te\ Szczęśliwość,poniewa\ Bóg będąc nieskończonym we Wszystkim (=PQrna), nie mo\e niczego potrzebować.Wszystkie te określenia są jednak tylko niezmiernie odległymi przybli\eniami, gdy\ Najwy\szaSamoświadomość Boga jest Bez-Umysłowa (=Amanah), a więc bezgraniczna i pozbawionawszelkiej formy, tj.Bez Atrybutów (=Nirguna) i Bez Części (=Niskala).Jest to całkowicieniewyra\alna Otchłań Bóstwa, w odniesieniu do której nawet ludzkie pojęcia istnienia, lubnieistnienia tracą sens (por.np.egipską Otchłań ojcowskiego Nun, En Sof judaizmu, BezimienneTao u Lao-Tse, albo  Głębokości Bo\e" św.Pawła.I Kor.2.6-11).Taki jest właśnie stan poostatecznym rozpuszczeniu świata (=Pralaya), który stanowi zarazem stadium przedkreacyjne wstosunku do następnego świata.Hinduizm bowiem a w nim - Tantra, przyjmują koncepcjęniezliczonej serii światów i obecny świat jest tylko jednym z nich; ponadto współwystępuje z nimbezlik światów.Tak więc, mimo swej Jedyności, Bezatrybutywności i Niepodzielności, Bóg stwarza następnyświat i wkracza wszechobecnie w wielość jego bytów.Rozwa\any w tym aspekcie jest Onparadoksalnie dwustronny, statyczno-dynamiczny.Wtedy, pierwsza z tych stron będzie166 nazywana Ziva (= Dobrotliwy, por.greckie Chrestos) i uznana za prawą i męską, a druga - Zakti(=Moc, od rdzenia śak =  mieć siłę, moc, być w stanie") i uznana za lewą i \eńską.W niecokonkretniejszym sensie będzie to Purasa i Prakrti.Tę dwustronną jedność symbolizujekonsekwentnie miłosne zjednoczenie męsko-\eńskiej pary Najwy\szego Siwy i Najwy\szej Zakti,czyli Para-Ziva i Para-Sakti.Zachodzi teraz pytanie, czy Zakti, sama w sobie, jest to\sama z Siwą, czy te\ od Niego ró\ną?Musi być z Nim to\sama, bo inaczej nie byłoby jednego Boga - Brahmana, oraz świat nie byłbywspółzale\ną całością; między Siwą jako Posiadaczem Mocy (=Zaktiman), a Mocą jako taką niema ró\nicy.Zakti to boska Zwiadomość w jej aktywnym aspekcie: stwórczym, podtrzymującym iniszczącym, a właściwie - rozpuszczającym.Transcendentny Siwa, stale obecny, jest niezmienny ijako taki Bezczęściowy -Niskala, ale Siwa immanentny, jest z Częściami - Sakala, bo działa jako.Zakti.Aby lepiej uchwycić tę dwoistość, wróćmy do pojęcia Para-Samvit, odpowiadającemu Para-Ziwa, kiedy to  Ja" i  To" są nierozró\nlalne w najwy\szym, pojedynczym doznaniu.Wszak\e,wychodząc od strony stwarzania świata, przejawia się następny, choć ciągle jeszczeprzedkreacyjny stan, zwany Ziva-Zakti Tattva, w którym Zakti, jako negatywna stronapoprzedniego stanu, neguje samą siebie jako przedmiot doznawania,  opuszczając" świadomośćSiwy jako jedynie  Ja".Nazywa się to  subiektywnym oświeceniem" (=Prakaśa-matra), w którymZakti jako Vimarśa (=Doświadczająca) przedstawia się jako  Ja i To", ale nadal jako część jednejJazni.Jest to pierwsze przekształcenie boskiej Zwiadomości zwane Sada-Ziva (=ZawszeDobrotliwy lub Wieczny Siwa).Po nim następuje Iśvara-Tattva (= takość" Wszechwładcy, czyPana Zwiata; por.greckie Pantokrator i hebrajskie Szaddaj), kiedy to nacisk poło\ony jest na  To".Piątym z kolei stanem jest Zuddha vidya - Tattva (= Takość" Czystej Wiedzy), w którym na  Ja iTo" poło\ony jest równy nacisk.I od tego stanu zaczyna się rola Zakti jako Maya-Zakti (= MocPrzysłaniania).Sprawia ona, \e Całość (Purna) staje się Niecałością (Apurna), nieskończoność -skończonością, a bezforemność - formami.Jest to więc Moc rozdzielania, negowania i osłaniania.Za jej pomocą rzeczy są  odmierzane", tj.kształtowane i nadające się do poznania.Umo\liwia to odczucie ró\nicy" (Bhedabuddhi), dzięki czemu, np.człowiek widzi świat i jego rzeczy jako ró\neod siebie, podczas gdy w swej najgłębszej istocie są one to\same w Paramatma.Ogólniebiorąc, Zakti jest przyczyną dychotomii, bo inaczej byłoby tylko jedno doznaniesamoidentyfikacji.Powiedzenie, \e świat z jego ró\norodnością to Maya oznacza, \e nie ma onbytu inherentnego; sam w sobie świat nie istnieje, bo podstawę jego istnienia stanowi obecnośćBoga, jako Czystej Zwiadomości.Zwiat ma przeto jedynie byt względny i w jego zjawiskach nie maniczego, co byłoby absolutnie świadome, albo absolutnie nieświadome, czyli przedmiotowe, boosłonięte Maya.Obie te strony są zawsze ze sobą powiązane.Występują więc ró\ne stopnieświadomego i nieświadomego, co dotyczy zarówno sfery mineralnej i roślinnej, jak i zwierzęcejoraz ludzkiej, a wreszcie - istot demonicznych, lub boskich - z tym, \e w tej drabinie jestestwnarasta i uzyskuje coraz to nowe i wy\sze kwalifikacje strona świadoma, przez  odsłanianie" Maya.167 Maya-Zakti jest jednak nie tylko Mocą Osłaniania (Avarana), lecz tak\e i rzutowania(Viksepa).Chodzi o to, \e świadomość Cit osłania samą siebie i dokonuje projekcji z zasobuSamskara, czyli  zalą\kowych wizerunków pamięciowych", w przypadku Najwy\szego Bóstwa, zpoprzedniego cyklu kosmicznego.Z tego punktu widzenia, Wszechświat jest rezultatemKreatywnej Iinaginacji (=Zrsti - kalpana) Pana, czyli Iśwary w roli Najwy\szego Myśliciela izarazem Wypowiadacza w sensie Logosu (=Sabda-Brahma).Stosuje się tu symbolizm kwiatu imówi się wtedy o  wypączkowaniu" świata (=Sphurana) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • syriusz777.pev.pl
  •