[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pozytywnym elementem jest próba określenia jego budżetowania, gdzie postarano sięokreślić środki pozapłacowe pochodzące zarówno z budżetu miasta jak i środki zewnętrzneoraz wskazniki, dzięki którym jest możliwa ocena wdrażania dokumentu.Opracowanie strate-gii i jej uchwalenie przez właściwy dla danego samorządu terytorialnego organ uchwałodaw-czy, powinien rozpocząć proces faktycznego zarządzania strategicznego i realizowania zapla-nowanych działań.Aby tak się stało dokument musi być wyposażony w elementy, które za-pewnią jej prawidłowe działanie tj.harmonogram, procedury kontroli i podmiot, który będzieodpowiadał za jej wdrażanie28.Przydatny w tym względzie może być proces ewaluacji, czylizastosowanie naukowych metod pomiaru realizacji i wyników programów dla celów związa-nych z podejmowaniem decyzji.Systematyczne zbieranie danych w procesie ewaluacji pozwa-la na uchwycenie zachodzących procesów i zmian, a tym samym stosowne korygowanie pla-nowanych działań29.W strategii częstochowskiej dominują wskazniki działania obrazującepodjęte czynności.Przykładowo do celu operacyjnego 1.3 dotyczącego opieki nad dzieckiemi młodzieżą, jako wskazniki potraktowano: liczbę nowopowstałych rodzin zastępczych, liczbędzieci w rodzinach zastępczych i adopcyjnych, liczbę adopcji, liczbę rodzinnych domów dziec-ka, liczbę mieszkań chronionych dla młodzieży opuszczającej rodziny zastępcze i placówkiopiekuńczo-wychowawcze30.Na poziomie dokumentu strategicznego określono, że zasady monitoringu i ewaluacji zo-staną określone w terminie pózniejszym.Pierwsza kompleksowa ocena wdrażania strategiizostała dokonana w 2010 roku i obejmowała ocenę lat 2008 2009.Powstały w jej wynikuraport monitoringowy dość szczegółowo analizuje poziom wdrożenia poszczególnych działań,przyjmując do oceny zaproponowane w dokumencie strategicznym wskazniki, przeznaczone nadziałania kwoty budżetowe oraz ocenę wdrożenia działania przyjętą przez Zespół Opiniująco-Oceniający31.Strategia rozwiązywania problemów społecznych jest podstawowym ale nie jedynym do-kumentem programującym lokalną politykę społeczną.Pozostałe dokumenty, już nie tak ob-szerne związane są z poszczególnymi obszarami polityki społecznej, odnoszą się do poszcze-gólnych kwestii społecznych, podmiotowych, czyli traktujących sytuację socjalną poszczegól-nych grup społecznych, m.in.dzieci, niepełnosprawnych oraz ludzi starych a także przedmio-26Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Częstochowy na lata 2007 2013, Załącznik do UchwałyRady Miasta Częstochowy nr 232/XX/2007 z dnia 13 grudnia 2007, s.95.27Tamże, s.101.28H.Gawroński, Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010,s.205 206.29R.Szarfenberg, Ewaluacja, jako forma oceny strategii w polityce społecznej, w: Strategie w polityce społecznej,M.Grewiński, A.Karwacki (red.), Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa 2009, s.82 100.30Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Częstochowy na lata 2007 2013, Załącznik do UchwałyRady Miasta Częstochowy nr 232/XX/2007 z dnia 13 grudnia 2007, s.114.31Raport Monitoringowy.Ustawa o wychowaniu w trzezwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 pazdzierni-ka 1982 r., tekst jednolity: Dz.U.2002 r.Nr 147, poz.1231.103towych dotykających różnych grup i zjawisk społecznych m.in., bezdomności, alkoholizmu,przemocy w rodzinie32.Kwestia dziecka w polityce społecznej zajmuje miejsce szczególne.Dziecko wymagaszczególnej troski i ochrony a działania na jego rzecz powinny koncentrować się zarównow obszarze ochrony jego praw, wyrównywaniu szans życiowych jak i asekurowaniu w obliczuróżnych ryzyk/zagrożeń życiowych33.Program opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2006 2013 dla miasta Częstochowy, wypełnia dyspozycję ustawy o pomocy społecznej, gdziew art.17, ustawodawca zobowiązał samorządy lokalne do opracowania systemu opieki naddzieckiem i rodziną34.Program został oparty na diagnozie sporządzonej na postawie danychstatystycznych jednostek samorządu lokalnego.Załączony do Programu harmonogram realiza-cji charakteryzuje poszczególne zadania, sposoby realizacji, realizatorów i terminy realizacji.Większość zadań zaplanowano do realizacji w sposób ciągły, wyznaczając termin realizacjiprogramu w latach 2006 2013, w przypadku harmonogramu działań należałoby się spodziewaćwiększej precyzji zapisów.Wśród realizatorów programu, obok jednostek samorządowychpozostających pod bezpośrednim wpływem samorządu, pojawiają się podmioty niepodlegająceRadzie Miasta takie jak Policja, Sąd Rejonowy, Zespół Kuratorów.Umieszczając te podmiotywśród realizatorów zapewne kierowano się szlachetnymi intencjami, ale zważywszy na to, żedokumentu nie opracowywał szerszy zespół, nie wiemy nawet czy podmioty te są świadomeswej roli założonej w miejskim programie.Oczywiście, także i bez powyższej świadomościwykonują swoje zadania, tym niemniej wydaje się, że podmioty niepodlegające bezpośredniosamorządowi powinny funkcjonować raczej, jako partnerzy realizacji zadań a nie bezpośrednirealizatorzy35.Przemoc w rodzinie zwana też przemocą domową oznacza każdą formę przemocy, w któ-rej ofiarę i sprawcę łączy związek osobisty, lub jeśli przebywali oni w takim związku w prze-szłości36.Program przeciwdziałania przemocy w rodzinie w mieście Częstochowa na lata2006 2013 wypełnia właściwą dyspozycję Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie37.Autorzy nie budowali na jego użytek diagnozy problemu przemocy w Częstochowie, pojawiłsię, co prawda opis problemu , ale charakteryzował on kwestie dość ogólnie bez przedstawie-nia jej lokalnego kolorytu.Wśród przytoczonych danych statystycznych znalazły się głównieinformacje pochodzące za zasobów Policji, Sądu Rejonowego i Miejskiego Ośrodka PomocySpołecznej.Autorzy dokumentu podkreślili, że adresatami programu są ofiary, sprawcyi świadkowie przemocy w rodzinie.Formułując w ten sposób odbiorów programu jego autorzypozbawili się, przynajmniej literalnie, wpływu na koordynację współpracy między poszczegól-nymi jednostkami, która jak się wydaje w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie jestbardzo istotna38.Wśród celów programu wskazano: podejmowanie i wspieranie działań zmierzających dopodnoszenia świadomości społecznej w zakresie przyczyn i skutków przemocy w rodzinie,rozwijanie umiejętności samokontroli i kreowania właściwych postaw wobec rodziny, organi-zowanie poradnictwa i interwencji w przypadkach przemocy w rodzinie39.W części dokumen-32J.Auleytner, Polityka społeczna.Teoria i organizacja, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Powszechnej TWP, Warszawa2000, s.90 96.33J.Auleytner, K.Głąbicka, Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWPw Warszawie, Warszawa, 2001, s.213.34Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.Dz.U.2004 Nr 64 poz.593, z pózn.zmianami, art.17
[ Pobierz całość w formacie PDF ]