[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zmierć nie doty-czy zatem ani \ywych, ani zmarÅ‚ych, bo dla tych pierwszych nieistnieje, a drudzy sami ju\ nie istniejÄ… 1.Tak pisaÅ‚ Epikur do Menekiusza.Ale tÄ… sentencjÄ… (Å›mierćnic nie znaczy dla czÅ‚owieka, bo kiedy istniejemy, to ona nieistnieje, a kiedy jest Å›mierć, to nie ma ju\ nas) Epikur nie roz-strzygnÄ…Å‚ problemu Å›mierci i uchyliÅ‚ siÄ™ po prostu od niego,unikajÄ…c podwodnych raf tego wielkiego problemu.Być mo\edlatego jego naÅ›ladowcy wpadli w hedonizm2 i w rezultaciewygnani zostali i z Rzymu (za konsula Lucjusza Pistumiusza),i z Messyny.Niektórzy z Rzymian, jedni pod wpÅ‚ywem materialistówepikurejczyków, a drudzy pod wpÅ‚ywem stoików, surowychmoralistów, rozpatrywali Å›mierć jako nauczyciela \ycia.Epickipoeta ateista Lukrecjusz napisaÅ‚ utwór O naturze rzeczy , abyodwrócić czÅ‚owieka od bojazni Bo\ej i myÅ›li o Å›mierci.Alejedyne co osiÄ…gnÄ…Å‚, to dyskutowanie tajemnic na podstawie fi-zyki i nauk moralnego materialisty Epikura! Zenon z Citium(336 264 p.n.e.) wyraziÅ‚ swojÄ… pogardÄ™ dla Å›mierci sposobem,w jaki umarÅ‚.Wróciwszy ze swojej SzkoÅ‚y do domu upadÅ‚i skaleczyÅ‚ siÄ™ w palec.Wówczas uderzyÅ‚ ziemiÄ™ rÄ™kÄ…, wyrecy-towaÅ‚ wers z Niobe autora dytyrambów Tymoteusza: IdÄ™, po1Epikur priwietstwujet Mienekieja [w:] Matierialisty Driewniej Grecyi, Mo-skwa 1955, s.209 210.2G.Mistroton, •»»·Å¹· “Á¿µµ±Ä¿»¿³¹±, Ateny 1897, t.2, s.619.34 II.ZWIECKA FILOZOFIA O ZMIERCIco mnie woÅ‚asz? i bezzwÅ‚ocznie popeÅ‚niÅ‚ samobójstwo1.ZenonzachwycaÅ‚ siÄ™ Celtami \yjÄ…cymi na wybrze\ach Oceanu Atlan-tyckiego, poniewa\ nie bali siÄ™ oni Å›mierci.Je\eli Celt znalazÅ‚siÄ™ obok domu, który miaÅ‚ runąć, albo obok walÄ…cego siÄ™ muru,to ratunek przez ucieczkÄ™ uwa\aÅ‚ za haÅ„bÄ™, brak godnoÅ›cii tchórzostwo.OgarniÄ™ci przypÅ‚ywem morskim Celtowie miastuciekać, stali nieruchomo, póki nie nakryÅ‚y ich fale.Czynili takdlatego, by nie stworzyć wra\enia, \e unikajÄ… Å›mierci, bo siÄ™ jejbojÄ…!2Stoik Kleantes, naÅ›ladowca Zenona, umarÅ‚ w gÅ‚Ä™bokiejstaroÅ›ci, popeÅ‚niajÄ…c samobójstwo.WywoÅ‚aÅ‚ swojÄ… Å›mierć, od-mawiajÄ…c przyjmowania jakichkolwiek pokarmów.KleanteswierzyÅ‚, \e dusze wszystkich ludzi \yć bÄ™dÄ… po Å›mierci, aletylko do zniszczenia Å›wiata ogniem, kiedy wpadnÄ… w objÄ™ciaZeusa.Chryzyp (281 208 p.n.e.), który nadaÅ‚ filozofii stoickiejjej ostatecznÄ… formÄ™, wierzyÅ‚, \e tylko dusze mÄ™drców i ludziwyksztaÅ‚conych kontynuować bÄ™dÄ… \ycie po Å›mierci, a\ dospopielenia Å›wiata.Dusze zaÅ› ludzi pozbawionych wyksztaÅ‚ce-nia, twierdziÅ‚ Chryzyp, ulegajÄ… rozkÅ‚adowi gdy tylko oddzielÄ…siÄ™ od ciaÅ‚a, jako wycieÅ„czone i pozbawione mocy.Nie mapotrzeby dodawać, \e Chryzyp traktowaÅ‚ duszÄ™ jako coÅ› mate-rialnego.Bardzo charakterystyczne sÄ… sÅ‚owa Epikteta (50 138n.e.), wyra\ajÄ…ce jego stosunek do Å›mierci.Epiktet, chcÄ…c po-uczyć ludzi i wyobra\ajÄ…c sobie, \e Å›mierć siÄ™ zbli\a, zaczynaz niÄ… nastÄ™pujÄ…cy dialog: Powtórzenie gÅ‚osu Å›mierci; zbli\a siÄ™ ona i mówi dociebie: Idz! DokÄ…d? Nie w to coÅ› strasznego, ale w to, z czegoÅ› wyszedÅ‚,w bliskie i rodzone w elementy.Ile byÅ‚oby w tobie ognia powróci to do ognia, ile byÅ‚oby ziemi powróci do ziemi, ilemarnego \yciowego ducha do marnego \yciowego ducha, ilewody do wody.Nie ma \adnego Hadesu ani Acherontu, ani1K.D.Georgoulis, ™¿ÃÄ¿Á¹± Ä·¶ •»»·Å¹º·¶ ¦¹»¿Ã¿Æ¹±¶, Ateny 1975, t.1,s.360 361.2Ioannis Stobaei, Florilegium (antologia), 7, 40.II.ZWIECKA FILOZOFIA O ZMIERCI 35Kokitusu, ani Piroflegonu, lecz wszÄ™dzie peÅ‚no bogów i ka\darzecz wypeÅ‚niona jest Boskimi mocami.CzÅ‚owiek, który mo\e rozmyÅ›lać o tym wszystkim i wi-dzi sÅ‚oÅ„ce, ksiÄ™\yc i gwiazdy, i rozkoszuje siÄ™ ziemiÄ… oraz mo-rzem, na tyle nie jest samotny, na ile niepozbawiony pomocy. A co bÄ™dzie, je\eli zaatakuje mnie ktoÅ›, gdy bÄ™dÄ™ sami zamorduje mnie? GÅ‚upcze, nie ciebie, lecz twoje przemijajÄ…ce ciaÅ‚o 1.Stoicy w ogóle, bÄ™dÄ…c panteistami wierzyli, \e duszaludzka jest częściÄ… duszy Å›wiata i \e jest ona materialna i ciele-sna.Stoicy zakÅ‚adajÄ…, \e dusza daje \ycie organizmowi ludz-kiemu za poÅ›rednictwem umysÅ‚u.Stoicy uznajÄ… OpatrznośćBo\Ä… i uwa\ajÄ…, \e w Å›wiecie istnieje pewna celowość.Tote\nauczajÄ…, \e dusza, jako czÄ…stka Å›wiata, podzieli po Å›mierci loswszystkich istnieÅ„; to znaczy zniszczona zostanie przez ko-smiczny ogieÅ„ , tak jak wszystko, co istnieje.Nie trzeba te\,mówiÄ… stoicy, oczekiwać po Å›mierci doskonalszego \ycia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]