[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Miała ona bowiem autonomię.Niestety politycy nie wykorzystali tej sytuacji by przechować polskość, ale wręcz sprzyjali Austrii.Mieszczaństwo zrezygnowało z niepodległości dla majątku.Młode pokolenie odnosiło się więc z niechęcią do pokolenia pozytywistów.Młodzież z Galicji widziała biedę kraju.Galicja nie posiadała bowiem rozwiniętego przemysłu, a rolnictwo znajdowało się w strukturze feudalnej.Byli zacofani gospodarczo.Jednak to Kraków był ośrodkiem kulturalnym i literackim.Miasto było ubogie.Rząd sprawował tam kler oraz klasa mieszczańska.Tu mieszkała buntowniczo nastawiona młodzież uniwersytecka.Epoka ta obejmowała wszystkie dziedziny sztuki: literaturę, muzykę, plastykę oraz teatr.Miała pływ na życie, zwłaszcza artystów.Nazwa epoki podobna jest do nazw europejskich: Młode Czechy, Młode Niemcy, Młoda Francja.Młoda Polska to również tytuł artykułów Artura Górskiego, opracowanych na łamach czasopisma „Życie” (Kraków 1898).Zawarł on tam charakterystykę nowej sztuki, która powinna:mieć charakter rodzimy, polskizawierać atrybuty młodości czyli spontaniczność i żarliwośćStąd nazwa: Młoda Polska.inne nazwy związane z epokąModernizm(die modern - aktualny, modny, nowoczesny)synonim Młodej Polskinazwa pierwszej fazy rozwoju epoki (5 - 7 lat).Charakteryzował go skrajny indywidualizm, metafizyka, szokujący sposób bycia artystów.Chciano unowocześnić świat, zmienić go.NeoromantyzmBył to kierunek artystyczny XIX i XX wieku.W sposób jawny nawiązywał do romantyzmu i jego twórców - Mickiewicza, Słowackiego, Norwida.Posiadał wspólne cechy epoki.SecesjaTermin dla określenia kierunku w sztukach plastycznych oraz architekturze, sztuce użytkowej i zdobnictwie.Jej cechami są: falista linia, wątki roślinne i kwiatowe, asymetria, pastelowe barwy.DekadentyzmSchyłkowość.Był to ruch artystyczny oraz światopogląd, który był głęboko przekonany o upadku kultury i jej tradycji z powodu rozwoju cywilizacji.Totalna niechęć do istnienia, wyczerpanie ideologii.Rozwój tak jak przed upadkiem Cesarstwa Rzymskiego.Fin de siecleKoniec wieku.Styl bycia końca XIX wieku.FILOZOFIe EPOKIRacjonalizm i empiryzm wiązały się z kierunkiem artystycznym pozytywizmu - realizmem.Gdy w Polsce panował realizm to w innych krajach tworzyły się nowe tendencje, które po pewnym czasie dotarły do Polski.Przestał być modny realizm.Fryderyk NietzscheNiemiec.Był czołowym filozofem okresu.Stworzył on filozofię zwaną nitzscheanizmem.Była to filozofia optymistyczna.Optymizm polegał na rzeczywistości w rękach człowieka.Zakładała ona:kult indywidualizmu, nadczłowiekaJednostką słabą i pesymistyczną należy pogardzać, a wręcz niszczyć.Człowiek jest jednostką najwyższą i powinien głosić kult siły, tężyzny psychicznej i biologicznej.Nadczłowiek jest silny, powołany do władzy, ma wolę działania i należy do rasy panów.przewartościowanie wszelkich wartościsprzeciw przyjętym hierarchiom, niechęć do praw, przyjętych autorytetów i tradycjicelem człowieka powinno być życie, urzeczywistnianie jego własnych zachcianekjest to postawa egoistyczna i egocentrycznapogarda dla przeciętnych ludziodrzucenie litości, altruizmu i współczuciaArtur SchopenhauerBył to niemiecki filozof.Stworzył on pesymistyczną ideologię zwaną schopenhaueryzmem:ludzkie życie to pasmo cierpień co powoduje dążenie do szczęścia, co jest nieosiągalneczłowiek jest istotą biologiczną i rządzi nim chęć życia (popęd życia)skazany jest na istnienie bez szczęścia i dlatego cierpirządzą nim biologiczne popędyjest zdeterminowany przez biologię i lęk przed śmierciąskazany na życie będące nieustanną mękącały czas dąży do istnienie wiedząc, że umrzecierpi ponieważ próby podtrzymania życia są bezskuteczneWyzwolić się od męk można tylko poprzez:odrzucenie pragnień i pożądańnirvana czyli stan niebytu, brak psychicznego kontaktu ze światem, była sposobem na życie bez męk, ucieczka od pragnień to jedyny sposób
[ Pobierz całość w formacie PDF ]