Home HomeKolodziejczak Tomasz Kolory sztandarow (SCAN dal 111Szarota Tomasz Okupowanej Warszawy dzien powszedniOlszakowski Tomasz Pan Samochodzik i tajemnice warszawskich fortowKolodziejczak Tomasz Kolory sztandarow (2)Tomasz Witkowsk i Psychologia KlamstwaTomasz Mann Czarodziejska góraPacynski Tomasz SherwoodLis Tomasz Co z ta PolskaDavidson MaryJanice Królowa Betsy 03 Nieumarła i niedocenionaDav
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • konstruktor.keep.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .Ale chociaż tego typu rzeczynie mogÄ… być poznane ani wyrażone doskonale przez rze­czy niższe, to jednak w jakiÅ› sposób mogÄ… być przez nieuchwycone i poznane przez rzeczy uczestniczÄ…ce, to znaczyprzez te, które w nich uczestniczÄ….Tak jak dziÄ™ki tym rze­czom, które uczestniczÄ… w życiu, poznaje siÄ™ coÅ› z samegożycia.Lecz to, co jest pierwsze wprost, a co wedÅ‚ug pla-toników jest samÄ… istotÄ… dobroci, jest zupeÅ‚nie nieznane,ponieważ nie posiada niczego wyższego od siebie, żebyono samo mogÅ‚o zostać poznane.Na to wÅ‚aÅ›nie wskazujei  nieodpowiedni Saffrey w swoim wydaniu podaje, że pierwsze okreÅ›leniepochodzi od Jana Szkota Eriugeny, drugie zaÅ› od arabskich tÅ‚umaczy dzieÅ‚Pseudo-Dionizego. 6.Przyczyna pierwsza przekracza.59[Proklos], gdy mówi: to, w czym nie można uczestniczyć,to znaczy coÅ› nieistniejÄ…cego  po czymÅ›47.A ponieważ autor tej ksiÄ™gi nie zgadza siÄ™ z platoni-kami w kwestii pozycji [ontycznej] innych idealnych naturoddzielonych, lecz uznaje tylko pierwszÄ…, jak już zostaÅ‚ostwierdzone, dlatego, pomijajÄ…c inne sprawy zwiÄ…zanez pierwszÄ… przyczynÄ…, twierdzi, że przekracza wypowiedz.PrzyczynÄ™ tÄ™ okreÅ›la ze wzglÄ™du na jej ponadsubstancjal-ność, podobnie jak Proklos.To jest wÅ‚aÅ›nie to, co dodajew twierdzeniu: Mowa zaÅ› nie wystarcza, aby jÄ… opisać, a toz powodu opisu samego jej bytowania, ponieważ ona samaznajduje siÄ™ ponad wszelkÄ… przyczynÄ….W jaki zaÅ› sposób jestopisywana, ukazuje, dodajÄ…c: Można o niej opowiedzieć tyl­ko przez odwoÅ‚anie do przyczyn wtórnych, które sÄ… oÅ›wietla­ne przez Å›wiatÅ‚o przyczyny pierwszej.Chodzi tutaj o to samo,co Proklos powiedziaÅ‚ gdzie indziej: jest możliwe do objÄ™ciaprzez rzeczy w tym czymÅ› uczestniczÄ…ce i poznawalne.Tego natomiast, co zostaÅ‚o powiedziane w twierdze­niu, dowodzi siÄ™ w taki sposób.CoÅ› może zostać pozna­ne trojako: tak jak skutek za sprawÄ… przyczyny albo samoprzez siÄ™, albo też przez skutek.Po pierwsze wiÄ™c wykazuje, że przyczyna pierwsza niejest poznawana w pierwszy sposób, mianowicie przez przy­czynÄ™, skoro twierdzi, że przyczyna pierwsza nie przestajeoÅ›wietlać tego, co przez niÄ… spowodowane, a ona sama niejest oÅ›wietlana przez inne Å›wiatÅ‚o, gdyż sama jest Å›wiatÅ‚em47 Wydawca Liber de causis wyjaÅ›nia, że Wilhelm z Moerbecke, Å›red­niowieczny tÅ‚umacz Elementów teologii, podczas tÅ‚umaczenia XCIX tezyProklosa, zamiast dokonywać prostej transkrypcji na Å‚acinÄ™ greckiego sÅ‚owaamethectum, zaproponowaÅ‚ wyrażenie: to znaczy nieposiadajÄ…cy po czymÅ›,chociaż akurat w przypadku twierdzenia CXXIII, które w tym miejscu ko­mentuje Akwinata, użyÅ‚ terminu amethectum w oryginalnym brzmieniu,i dlatego Tomasz tÅ‚umaczy to wyrażenie wÅ‚asnymi sÅ‚owami. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach60czystym, ponad którym nie ma już Å›wiatÅ‚a.W celu zrozu­mienia tego należy rozważyć, że dziÄ™ki Å›wiatÅ‚u cielesnemusÄ… poznawane zmysÅ‚owo rzeczy widzialne, dlatego to coÅ›,dziÄ™ki czemu jest coÅ› poznawane na zasadzie podobieÅ„­stwa, jest nazywane Å›wiatÅ‚em.Filozof dowodzi bowiemw IX ksiÄ™dze Metafizyki, że wszystko jest poznawane tylkodziÄ™ki temu, co jest w akcie48, i dlatego sama aktualnośćrzeczy jest pewnym Å›wiatÅ‚em jej samej, gdyż to, co jest w ak­cie, posiada skutek dziÄ™ki swojej przyczynie.StÄ…d wywodzisiÄ™ to, że skutek jest wÅ‚aÅ›nie oÅ›wietlany i poznawany zapoÅ›rednictwem swojej przyczyny.Przyczyna pierwsza zaÅ›jest aktem czystym, nie posiadajÄ…c żadnej powiÄ…zanej zesobÄ… potencjalnoÅ›ci.Dlatego sama jest Å›wiatÅ‚em czystym,przez które wszystkie inne rzeczy sÄ… oÅ›wietlane i stajÄ… siÄ™poznawalne.Na podstawie tego wnioskuje ostatecznie, żetylko przyczyna pierwsza w ten sposób jest pierwsza, że niemoże zostać wypowiedziana, ponieważ nie ma w stosunkudo siebie przyczyny wyższej, dziÄ™ki której byÅ‚aby wypo­wiedziana.Rzeczy bowiem zazwyczaj sÄ… opisywane przezswoje przyczyny.A ponieważ od poznania przechodzi siÄ™do opisywania, to w konsekwencji autor ukazuje również,że przyczyna pierwsza, skoro jest ponad poznaniem, musiteż być ponad wypowiedzeniem.Jest tak dlatego, że wy­powiedz, to znaczy stwierdzenie pozytywne, dokonuje siÄ™dziÄ™ki mowie, to jest przez jakieÅ› sÅ‚owo znaczÄ…ce, mowanatomiast dokonuje siÄ™ dziÄ™ki rozumieniu, ponieważ wy­powiedzi znaczÄ…ce sÄ… znakami rozumieÅ„.Rozumienienatomiast dokonuje siÄ™ dziÄ™ki myÅ›leniu, to znaczy przezrozum - co jest prawdÄ… u ludzi, którzy przez rozumowa­nie dochodzÄ… wÅ‚aÅ›nie do rozumienia prawdy, - a myÅ›lenie48 Por.Arystoteles, Metafizyka, ks.IX, rozdz.9 (1051 a 29-32); Tomaszz Akwinu, Komentarz do  Metafizyki , ks [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • syriusz777.pev.pl
  •