Home HomeAndrzej.Sapkowski. .Pani.Jeziora.[www.osiolek.com].1Andrzej.Sapkowski. .Ostatnie.Zyczenie.[www.osiolek.com].1Andrzej.Sapkowski. .Krew.Elfow.[www.osiolek.com].1Andrzej.Sapkowski. .Wieza.jaskolki.[www.osiolek.com].1Andrzej Ziemianski Pomnik Cesarzowej Achai t1Andrzejewski Jerzy Lad serca (SCAN dal 764)Andrzej Ziemiański Pomnik Cesarzowej Achai t2Morressy John Kedrigern i wilkolakiconrad joseph laguna (2)Jan Potocki Rękopis znaleziony w Saragossie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • abcom.xlx.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .JeÅ›li muzyka dziaÅ‚a na węże, to nie dziÄ™ki duchowym bogactwom, które im przyno-si, lecz dlatego, że węże sÄ… dÅ‚ugie, że zwijajÄ… siÄ™ w kÅ‚Ä…b, że dotykajÄ… ziemi caÅ‚Ä… prawiepowierzchniÄ… ciaÅ‚a; i że wreszcie muzyczne wibracje, przenoszÄ…c siÄ™ przez ziemiÄ™, dzia-Å‚ajÄ… na węże niczym delikatny i dÅ‚ugi masaż.Otóż proponujÄ™, aby z widzami postÄ™po-wać tak, jak z wężami, które siÄ™ zaklina; niechaj poprzez wrażenia organiczne odnajdÄ…najsubtelniejsze pojÄ™cia.[.]Teatr OkrucieÅ„stwa pragnie odwoÅ‚ać siÄ™ do widowiska masowego, w gÅ‚Ä™bokimprzekonaniu, że tÅ‚um myÅ›li naprzód zmysÅ‚ami, i że byÅ‚oby absurdem zwracać siÄ™wpierw do jego zrozumienia, jak to czyni zwyczajny teatr psychologiczny.Pragnieszukać w poruszeniach potężnych mas, potężnych, lecz rzuconych jedna o drugÄ…,i wstrzÄ…sanych konwulsjami, chociaż trochÄ™ tej poezji, która jest w Å›wiÄ™tach i w tÅ‚u-mach, w owe dni, nazbyt dzisiaj rzadkie, kiedy lud wychodzi na ulice.JeÅ›li teatr chce odnalezć swÄ… wÅ‚asnÄ… konieczność, musi nam zwrócić wszystko, cojest w miÅ‚oÅ›ci, w zbrodni, w wojnie, albo w szaleÅ„stwie.Codzienna miÅ‚ość, osobista ambicja, bieżące kÅ‚opoty majÄ… wartość tylkow zwiÄ…zku z tym straszliwym liryzmem, który tkwi w Mitach, jakie wyznajÄ… potężnespoÅ‚ecznoÅ›ci.Dlatego też, wokół sÅ‚ynnych osobistoÅ›ci, okropnych zbrodni, nadludzkich poÅ›wiÄ™-ceÅ„, bÄ™dziemy siÄ™ starali skoncentrować widowisko, które  nie odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do wy-441 Antonin Artaud TEATR OKRUCIECSTWAgasÅ‚ych obrazów starych Mitów  okaże siÄ™ zdolne do wyÅ‚onienia tych siÅ‚, jakie siÄ™w Mitach miotaÅ‚y.SÅ‚owem, wierzymy, że w tym, co nazywamy poezjÄ…, istniejÄ… siÅ‚y żywe i że obrazzbrodni, przedstawiony w należytych warunkach teatralnych, jest dla umysÅ‚u czymÅ›nieskoÅ„czenie grozniejszym, niż ta sama zbrodnia dokonana w rzeczywistoÅ›ci.Chcemy stworzyć z teatru rzeczywistość, w którÄ… można by uwierzyć i która dla ser-ca i zmysłów byÅ‚aby tym cielesnym ukÄ…szeniem, jakie niesie nam każde prawdziwewrażenie.Podobnie jak dziaÅ‚ajÄ… na nas nasze sny i jak na sny dziaÅ‚a rzeczywistość,myÅ›limy, że można utożsamiać obrazy myÅ›li ze snem, który bÄ™dzie skuteczny o tyle,o ile rzucony bÄ™dzie zmysÅ‚om z należytÄ… gwaÅ‚townoÅ›ciÄ….I publiczność uwierzy w snyteatru pod warunkiem, że wezmie je naprawdÄ™ za sny, a nie za odbitkÄ™ rzeczywisto-Å›ci; pod warunkiem, że pomogÄ… jej one wyzwolić magicznÄ… wolność marzenia, rozpo-znawalnÄ… tylko wtedy, gdy jest nacechowana zgrozÄ… i okrucieÅ„stwem.StÄ…d to woÅ‚anie o okrucieÅ„stwo i zgrozÄ™, ale w znaczeniu szerokim, którego roz-miar pozwoliÅ‚by na wysondowanie caÅ‚ej naszej witalnoÅ›ci, pozostawiÅ‚by nas twarzÄ…w twarz ze wszystkimi naszymi możliwoÅ›ciami.Po to wÅ‚aÅ›nie, by ze wszech stron uchwycić wrażliwość widza, zalecamy widowiskoobrotowe, które, nie zmieniajÄ…c sceny i widowni w dwa zamkniÄ™te Å›wiaty, pozbawionemożliwoÅ›ci porozumienia, rozrzucaÅ‚oby wzrokowe i dzwiÄ™kowe bÅ‚yski na caÅ‚y tÅ‚umwidzów.Poza tym, opuszczajÄ…c dziedzinÄ™ uczuć i namiÄ™tnoÅ›ci rozpatrywalnych rozumowo,pragniemy, by liryzm aktora sÅ‚użyÅ‚ manifestowaniu mocy zewnÄ™trznych; tak wprowa-dzimy do teatru, teatru, jaki chcemy stworzyć, caÅ‚Ä… naturÄ™.Jakkolwiek ogromny jest to program, nie wykracza on poza teatr, który, by nieskrywać naszej myÅ›li, wydaje siÄ™ nam utożsamiać z siÅ‚ami starożytnej magii.Praktycznie: chcemy, by zmartwychwstaÅ‚a idea widowiska totalnego, by teatr ode-braÅ‚ kinu, music-hallowi, cyrkowi i samemu życiu to, co należaÅ‚o doÅ„ od niepamiÄ™tnychczasów.Ponieważ rozdziaÅ‚ miÄ™dzy teatrem analizy i Å›wiatem plastycznym wydaje namsiÄ™ idiotyzmem.Nie oddziela siÄ™ ducha od ciaÅ‚a, zmysłów od inteligencji, zwÅ‚aszczaw dziedzinie, gdzie stale odnawiane zmÄ™czenie narzÄ…dów percepcji wymaga gwaÅ‚tow-nych wstrzÄ…sów, ożywiajÄ…cych nasze zrozumienie.Tak wiÄ™c z jednej strony masa i rozmiar widowiska, które zwraca siÄ™ do caÅ‚egoorganizmu; z drugiej, intensywna mobilizacja przedmiotów, gestów, znaków, użytychw nowym duchu.Ograniczenie roli przypisanej rozumieniu prowadzi do energicznegokrojenia tekstu, zmusza do używania konkretnych znaków.SÅ‚owa niewiele mówiÄ… du-chowi; mówi przestrzeÅ„ i przedmioty; mówiÄ… nowe obrazy, choćby stworzone ze słów.Ale przestrzeÅ„ grzmiÄ…ca obrazami, nasycona dzwiÄ™kami, mówi także, jeÅ›li od czasu doczasu potrafimy uchronić dostateczne poÅ‚acie przestrzeni wypeÅ‚nionej milczeniemi nieruchomoÅ›ciÄ….WychodzÄ…c z tych zaÅ‚ożeÅ„, przygotować chcemy spektakl, gdzie Å›rodki bezpoÅ›red-niego dziaÅ‚ania użyte bÄ™dÄ… w swej caÅ‚kowitoÅ›ci; a wiÄ™c widowisko, które nie bÄ™dziesiÄ™ obawiaÅ‚o pójść tak daleko, jak trzeba, w badaniu naszej nerwowej wrażliwoÅ›ci, a todziÄ™ki rytmom, dzwiÄ™kom, sÅ‚owom, echom i rezonansom, których jakość i zdumiewa-jÄ…ce poÅ‚Ä…czenia wchodzÄ… w skÅ‚ad techniki, jakiej nie należy wyjawiać.442 Antonin Artaud TEATR OKRUCIECSTWAFragmenty dwóch tekstów Antonina Artauda En finir avec les chefs-d oeurre i Le théatre et la cruauté, pocho-dzÄ…cych z jego książki Le théatre et son double, wydanej po raz pierwszy w Paryżu w 1938 roku.Przedruk wedÅ‚ug wydania polskiego: Antonin Artaud, Teatr i jego sobowtór, przeÅ‚.Jan BÅ‚oÅ„ski, noty Jan BÅ‚oÅ„skii Konstanty Puzyna, WAiF, Warszawa 1966.Precz z arcydzieÅ‚ami, s.33-39; Teatr i okrucieÅ„stwo, s.93-105.PominiÄ™to oba tytuÅ‚y, użyto, zgodnie z tendencjÄ… wyboru, tytuÅ‚u dwóch manifestów Artauda.443 Roland David LaingDoÅ›wiadczenie transcendentalne%7Å‚yjemy w epoce, w której grunt usuwa siÄ™ nam spod nóg i drżą podstawy, na ja-kich oparliÅ›my nasze życie.Nie wiem, jak siÄ™ rzecz miaÅ‚a w innych epokach i miej-scach  być może zawsze tak byÅ‚o  ale wiem, że tak jest dziÅ›.W tych okolicznoÅ›ciach mamy wszelkie powody, by czuć siÄ™ niepewnie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • syriusz777.pev.pl
  •