[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.„Ciągle wdrażał idee, dzięki którym mieliśmy nie wydawać pieniędzy tam, gdzie nie jest to konieczne, gdzie nie przynosiło to ostatecznie korzyści dla klienta.Czasami oznaczało to wydanie większej ilości pieniędzy na umocnienie tej idei.Jeff powiedziałby, że jeśli mebel wygląda tanio - nawet chociaż jest odrobinę droższy - to powinniśmy go kupić, ponieważ umacnia kulturę naszej firmy - bycia oszczędną i nie tracącą pieniędzy.”„Bardzo dużą wagę przywiązujemy do wydawania pieniędzy na te rzeczy, które są ważne dla klientów, a nie wydawać pieniędzy na nas,” powiedział Bezos.„Nasz majątek znika w momencie, kiedy przestajemy wykonywać dobrą robotę dla naszych klientów, i to jest prawda.To przytrafiło się przedsiębiorstwom w przeszłości.Wygląd naszych mebli nie ma znaczenia dla naszych klientów.Zamiast tego wydajemy pieniądze na rzeczy, które liczą się dla naszych klientów.”ZAPAMIĘTAJPrzygotowania były widoczne na każdym kroku zbliżania się Amazon.com do swego wejścia na rynek.Być może Bezos wymyślał wszystko na bieżąco, ale wszystkie te działania były skupione wokół wiary w wyszukiwanie najlepszych ludzi i pomocy im w podejmowaniu właściwych decyzji.Przeprowadź test beta strony internetowej, aby usunąć wszelkie usterki.Utrzymuj koszty stałe na niskim poziomie.Klienci nie przywiązują wagi do tego, jak wygląda twoje biuro; im zależy tylko na wspaniałej obsłudze.Staraj się, aby twoja strona internetowa była prosta.Dostarczaj klientom wspaniałych przeżyć.Twórz wspólnotę klientów.Wydawaj pieniądze na systemy; nie na rzeczy, których klienci nigdy nie zobaczą.Jeśli jest to konieczne do rozkręcenia interesu, bądź gotowy na wydanie własnych pieniędzy.Zatrudniaj ludzi, którzy są wystarczająco zdolni i elastyczni, aby wymyślać rozwiązania.Znajdź sposoby na przywiązanie klientów do siebie, np.przez postępowanie zgodnie z zasadą, że klient ma zawsze rację.rozdział szóstySzybki wzrostPieniądze są okropnym panem, ale wspaniałym służącym.P.T.BarnumAmazon.com osiągała skromne, ale obiecujące przychody.Wielkość sprzedaży w pierwszym tygodniu wyniosła 12.438 dolarów i 14.792 dolarów w drugim tygodniu, zaś w trzecim tygodniu nastąpił spadek do 9.548 dolarów.Firmie zaczynało brakować funduszy.Według dokumentów z 5 lipca 1994 roku wypełnionych przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, do końca 1994 roku firma Amazon.com poniosła stratę 52.000 dolarów.W 1995 roku oszacowana wysokość straty poniesionej wynosiła 303.000 dolarów.Według Erica Dillona, brokera giełdowego firmy Smith Barney z Seattle, latem 1995 roku Jeff był całkowicie spłukany.„Wyczerpał własne fundusze, zdolność swej rodziny do finansowania przedsiębiorstwa, a pieniędzy wystarczy tylko na 45 dni.To był wielki kryzys, krytyczny moment dla Amazon.com.”Dillon powiedział „Nie wiem, czy Jeff kiedykolwiek obawiał się o sprawy finansowe, ponieważ był zawsze pochłonięty biznes planem,” zdumiewał się Dillon.„Był tak pewny swego przedsięwzięcia, że w naturalny sposób zakładał, iż wszystko samo się o siebie zatroszczy.” Parząc na zaangażowanie Jeffa Dillon, stwierdził „był on bardzo silny.”Bezos święcie wierzył w swoje przedsięwzięcie.Był gotowy tracić pieniądze przez pięć lat zanim zamienią się w zyski.Jeśli osiągnął jakikolwiek dochód, natychmiast go powtórnie inwestował w przedsiębiorstwo, aby udoskonalić stronę internetową.„Istnieje cała grupa zwyczajów, których muszą nauczyć się ludzie chcący robić zakupy w ten sposób,” powiedział.„Krajobraz ludzi, którzy robią nowe rzeczy i oczekują, że staną się one szybko rentowne, pokryty jest zwłokami.”Pomimo pewności siebie, Jeff Bezos naprawdę potrzebował pieniędzy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]