Home HomeGolding William Papierowi LudzLackey Mercedes Sluga MagiiNorton Andre Ksiezyc trzech pierscieni (SCANNik Pierumow Czarna WloczniaPsalterz Dawidow KochanowskiGrzesiuk Stanislaw Boso, ale w ostrogach (2)Barnes Julian Pod slonceJames Clavell UcieczkaShobin Dav
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nowepliki.pev.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .Jeśli chcecie zrewolucjonizować Włochy, starajcie się o papieża, którego portret wam przedstawiamy.Chcecie ustanowić rządy wy-19 Mowa o papieżu Klemensie XIV, który wydał dekret kasaty Towarzys­twa Jezusowego (1773).20 Zdania w cudzysłowie pochodzą z instrukcji Wysokiej Wenty.21 Ks.E.Barbier, op.cit., s.5.131branych na tronie nierządnicy babilońskiej, niech więc kler maszeruje pod waszymi sztandarami, wierząc, że nadal kroczy pod chorągwiami kluczy apostolskich.Jeśli chcecie, aby zaginął ostatni ślad po tyranach i ciemięzcach, zapuśćcie wasze sieci jak Szymon Bar-Jona, a zapusz­czajcie je raczej w głąb zakrystii, seminariów i klasztorów, aniżeli w głąb morza, i jeśli nie będziecie zbytnio się spieszyć, obiecujemy wam połów bardziej cudowny, niż połów Szymona.Plonem waszego połowu będzie rewolucja w tiarze i biskupiej kapie, maszerująca z krzyżem i chorągwią, rewolucja, której brak będzie tylko małej iskierki, aby podpalić świat ze wszystkich czterech stron22.Powyższy tekst, liczący sobie ponad półtora stulecia, oto bez wątpienia jeden z kluczy do wyjaśnienia obecnego kryzy­su w Kościele.Istotna strona rozwijanej akcji: propaganda liberalizmuPrzyjrzyjmy się zamierzeniu wstępnemu: przemycić „na­sze doktryny" do środowisk katolickich, te doktryny, które określono jako „zasady italskie i humanitarne", inaczej mó­wiąc, idzie tu o liberalizm.Oto nowsza prezentacja tego samego zadania, zawarta w artykule „Ewolucja masonerii" w numerze marcowym r.1908 przeglądu masońskiego L'Acacla.Ten artykuł mówi nam, że przynajmniej we Francji skrytej infiltracji przyznano pierwszeństwo przed otwartym prześladowaniem23:„Zanosi się więc na to, zapytają bracia ogarnięci szlachetnym zapałem bojowym, że zaniechamy walki przeciw Kościołowi?Ależ bynajmniej, będziemy ją prowadzić w najlepsze, zmienimy tylko jej metody.Zamiast walki na drodze stanowienia praw, znoszących przywileje, z których Kościół korzystał pod rządem uznającym konkordat, trzeba nam będzie położyć akcent na walkę propagandową.Można przyjąć jako pewnik, iż wielu ludzi należących do indyferentnej masy traktuje pewne ceremonie religijne: małżeństwo,22 Cyt.przez Cretineau-Joly, op.cit., t.U, s.76-79.23 Artykuł ten zapowiadał „kongres spirytualistyczny", który miał się odbyć w dwa miesiące później, w związku z czym masoneria francuska chciała podkreślić swoją „spirytualistyczną'' orientację.132chrzest, pierwszą komunię, pogrzeb, jako obowiązujące obrzędy przyjęte w społeczeństwie.Rozejrzyjcie się dokoła siebie, przeko­najcie się, ile jest małżeństw tylko cywilnych, ile dzieci nie ochrzczonych, ile świeckich pogrzebów; zapytajcie nauczycieli, jaka jest proporcja nie komunikujących i komunikujących wśród ich wy­chowanków, a przekonacie się, jaka jest siła nie religii we właści­wym słowa znaczeniu, ale społecznego rytuału ceremonii i błogosła­wieństw kościelnych.A z tego wypełniania rytuałów może wyniknąć nawrót do wiary.Z tym właśnie trzeba walczyć, a tego nie da się zrobić za pomocą środków prawnych.To można osiągnąć tylko poprzez słowo i propa­gandę, które się przeciwstawią słowu i propagandzie.Lecz nasza propaganda nie powinna zmierzać do zastąpienia jednych wierzeń innymi, tak, jakby to robiła propaganda religijna, a więc nawet nie ateizm konfrontowany z deizmem, nie materializm podkopujący spirytualizm.Trzeba też unikać twierdzeń z góry podawanych do wie­rzenia, co jest swoistą formą religii.To, co my powinniśmy propono­wać, to przekonanie, iż każdy powinien sam wyrabiać swoje opinie wyciągając wnioski ze swoich własnych przemyśleń i nauk, jakie pobierał i jakie wydają mu się słuszne.A skoro każdemu przysługuje wolność formowania własnej opi­nii, to powinien respektować tę samą wolność u innych, nie irytować się, jeśli jego bliźni myśli inaczej niż on i głośno to wypowiada; niech wtedy powie sobie, że skoro mylenie się jest słabością wspólną rodzajowi ludzkiemu, mogłoby się przecież zdarzyć, że to on się pomylił.W ten sposób przekazywalibyśmy czystą doktrynę masońską, która nie musi być zamknięta w naszych świątyniach z ich symbola­mi, lecz przeciwnie - może być propagowana na zewnątrz.Do takich oto wniosków, do tych nowych form walki przeciw Kościołowi skłania nas reakcja rytualistyczna, symbolistyczna i cze­muż tego nie przyznać - religijna w socjalnym znaczeniu tego słowa.A więc do walki, która się rozpoczyna w masonerii francuskiej.Tak się wkrótce przejawi prawo wahadła” 24.Apologia pluralizmu doktrynalnego i wolności sumienia (w sensie liberalnym), zawarta w tym masońskim tekście z r.1908 - czyż nie znajdujemy tych właśnie idei w niejednej dzisiejszej publikacji katolickiej?24 Cyt.przez ks.E.Barbier, op.cit., s.156.133Inne istotne zamierzenie: zepsucieRównolegle z degradowaniem inteligencji przez zatruwa­nie jej liberalizmem szerzy się też celowo zepsucie oby­czajów.Odnośny program tak oto sformułował członek włoskiej Wysokiej Wenty, kryjący się pod pseudonimem Vindice:„Katolicyzm nie bardziej obawia się ostrego sztyletu, niż mo­narchia, lecz te dwie podstawy porządku społecznego mogą załamać się pod zepsuciem, to też nie ustawajmy nigdy w akcji demoralizowania [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • syriusz777.pev.pl
  •