[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dawniejszy cudny przykład tu kładę ci Czytelniku.Magdalenie Krucyi czyli de Cruz Hiszpance Zakonnicy wKordubie Mieście, czart przeklęty w postaci murzynkaprezentując się, lubieżne w niej wzniecił ognie i amory, i dokazałtego swemi czartowskiemi sztukami, że z nim mieszkała lat 30,w posagu mu swoją sakryfikowawszy cnotę w leciech jeszcze 12,czart wzajemnie deklarował się jej u wszystkich sprawić jej wielkąświętobliwości opinią, Xiążąt i Królów.Tych uciech cielesnychaby spokojnie używał, oblubieniec jej czart innego subordynowałczarta, któryby Magdaleny Krucyi osobę w Chórze, w Refektarzu,często i u furty reprezentował.Cokolwiek w świecie wtedy stałosię awantur, wszystkie jej reportował diabeł, a ona jak cudemBoskim wiedziała, wszytkim kommunikowała; co ją i Xieniąuczyniło w Klasztorze.Nie raz od ziemi podniesiona bywała, cudaczyniła, choć zmyślone.Do świętej Kommunii, gdyprzystępowała, zawsze komunikant jeden przed kommuniązniknął, żeby się jej nie dostał; a ona twierdziła, iż z rąk jąprzyjmowała Anielskich.Króle, Cesarze, Papieże, listownie jej,się Modlitwom polecali.Nakoniec około Roku 1546 ku sobieBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 72Magdalena przychodzić poczęła, podczas wizyty Klasztoru nasiebie zeznała tę nieprawość, dana do karceresu.Czart jej osobętym czasem w Chórze reprezentował; czym obruszone Zakonniceo jej wygnanie z klasztoru usilnie starały się.Ale gdy Magdalenasurową uczyniła pokutę, do takiej Boskiej przyszła łaski, że coprzedtym zmyślone, potym prawdziwe czyniła Cuda.Majolus exCassiodoro Renio.Czart przeklęty różne ma swoje Imiona, z skutków i operacjiswoich różnych.I-mo zowie się w księdze 3 Tobiasza Asmodaeus,co się wykłada ogień Medów nacyi, alias kusiciel lubieżnytamtego kraju; po Hebrajsku się zowie Melech Hasshadin, to jestkról rozbójników, któremi są najwięksi czarci.On w całymMedów Królestwie, owszem w całym Zwiecie, według Z.Bernarda, Sermone 30.in Cantica, pożądliwy roznieca ogień.Tymimieniem może się każdy czart, Xiążę takiego kraju nazywać,jako tyrana każdego Neronem nazywała, albo Falaridesem.TegoKróla nieczystości wóz opisuje Z.Opat Klarewalleński w mowiedopiero namienionej, iż toczy się temi czterma kołami:Obżarstwem, lubieżnością w dotykaniu, miętkością w szatach, ipróżnowaniem; konie w tym wozie (mówi) szczęśliwość w życiu iobfitość wszytkiego.Tego Asmodeusza króla i Xiążęcialubieżności u Tobiasza cap.8.Rafał Archanioł, Wódz Z.Tobiasza,karząc za 7 mężów Sary pobitych, wypędziwszy go kadzeniemwątroby rybiej, porwał nie rękoma, ale mocą nie widzialną,roskazem, & vi detentiva przywiązał go na Tebaickiej puszczywyższego Egyptu, blisko rzeki Nilus, nie sznurem, ani łańcuchem,ale rozkazem swoim, aby się stamtąd nieruszył, aby tam był pókiżycia Tobiasza u Sary.W Nowym Testamencie u Aukasza Z.Cap.8.pyta się Chrystusczarta w opętanym: Quod tibi Nomen? Odpowiedział czart:Legio, cały pułk: iż Pułkownik z pułkiem był w opętanym, a legioBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 73albo pułk u Rzymianów najmniejszy, kiedy 3000 zawierał wsobie żołnierza.Nazywa się u tegoż Aukasza czart Beelzebub, to jest DominusMuscarum, który był czczony w Mieście Filistyńskim AccaronXiążę czartów.%7łydzi rozumieją przez niego Lucypera.Zowie siępo różnych miejscach Pisma Z.Pater mendacii, Princeps hujusmundi.Aurelianus Autor w życiu Z.Marcyalisa, BiskupaLemowickiego, Ucznia Z.Piotra, żyjącego leszcze Roku Pańskiego70, pisze, iż ten Z.Biskup i Apostoł Francuski, wiele czartów zFrancyi wypędził, którzy zaklęci, pokazali mu się w postaciMurzynów kosmaci, ogień siarczysty z gęby i nosawypuszcząiący; spytani jak się który zowie, jeden odpowiedział,iż mu imię Milleartifex, Tysjąc sztuk umiejący wyrabiać; drugi,iż się zowie Neptunus, wodnik, iż dusze topi w piekle; trzeci, iżmu było imię Rozoaldus, zwadca, zwady rozsiewający.Tylkowskipisze in sacro Tribunali, iż Czarownice całą litanią mają imion itytułów czartowskich.DALSZE CZARTOWSKIE SPRAWYCzart odważył się samego Chrystusa Pana kusić na puszczy, uMateusza Z.w Rozdziale 4, kamienie mu prezentując, aby przezdni 40 wyposzczony, w chleb je sobie był zamienił.Wyniósł go ina wierzchołek Kościoła Jerozolimskiego, wziąwszy go z puszczytym sposobem, jak nosi czarowników; pokazał mu Królestwa,chcąc Chrystusa Pana, jako.głodnego, wtedy do obżarstwaprzyprowadzić, albo na wierzchołku kościelnym do desperacyi zBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 74strachu i do wątpienia pomocy Bożej, albo do Bałwochwalstwa,adorując czarta za danie sobie Królestw.Ale niczego zNajświętszym niedokazał.Et riliąuit eum diabolus wtedy; ale wcałym życiu go prześladował, %7łydów nań fomentował.Ado i Metaphrastes świadczą, iż koło Roku 240 Aglaides,student, syn bogatych Rodziców w Antiochii, polubił sobieJustynę urodziwą, z Poganki świątobliwą Chrześciankę, o jejaffekt dary i poselstwem konkurował nieskutecznie.Więc udałsię do wielkiego Czarnoksiężnika Cypriana.Ten księgami swemiczarta przyzwał dla skłonienia serca panienki ku owemukawalerowi.Czart przywołany dał słoik z jakąś essencyą, aby niądom skropić Justyny; która w nocy wstawszy na modlitwę, żądzęwielką i inklinacją do owego Aglaidesa konkurrenta swegouczuła, krzyżem Z.i modlitwą zbywała, aż zwyciężyła; czart onbez skutku powrócił do Cypriana, od niego zhańbiony za swemałe siły.Zaczym Cyprian posłał mocniejszego czarta, ale takżenic niemogącego przeciw Z.Panience, BOGU się polecającej.Tandem Xiążęcia czartów posłał Czarnoksiężnik Cyprian, który wpostaci Matrony Justynie zamęście zalecał.Ale ta domyśliwszysię, co to za konsiliarz, odpędziła go krzyżem Z.Ten cud Cypriananawrócił, z Czarnoksiężnika Pokutnikiem, Xiędzem i Biskupemuczynił, tandem Męczennikiem Zwiętym wraz z Zwiętą Justynąową.Czart Sekundellowi Pustelnikowi, Socjuszowi Z.FryardaPustelnika, ukazał się w celli w postaci Pana Chrystusa, mówiąc:Jam jest Chrystus, któremu się codzień modlisz; jużes ty jestświęty i w księgach moich napisany wybranych; wynidz z tegowyspu, a idz między ludzie, a cuda czyń.Wyszedł, chore leczyłna świecie, czym w pychę podniesiony.Dlatego na puszczą siępowróciwszy, Z.Fryardowi Opatowi czynił relacją o swojej wizyi,swoim wyściu, cudach i pysze.O co zgromiony od Z.Fryarda, iżBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 75się czartu dał zwieść, pokutował.I drugi raz w takiejże postaciChrystusowej, przybył do niego kusiciel, ale mu Sekundellusrzekł: poznałem w prawdzie iżeś jest zwodca &c.Jezliś ty jestChrystus, ukaż mi krzyż twój, a uwierzę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]