Home HomeAdobe.Photoshop.7.PL.podręcznik.uzytkownika.[osiolek.pl] (4)Terry Pratchett Mundodisco 25 La VerdadPeter Charles Hoffer The Brave New World, A History of Early America Second Edition (2006)Lois McMaster Bujold Strzepy HonoruOrwell George Corka proboszcza (2)Mielniczek Anna LaluniaDux Prabucka Ewa Co kazdy duzyEddings DavHyperionAleksander Olin Komusutra (2)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anna-weaslay.opx.pl
  •  

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    .Jest ofiarÄ…encyklopedyzmu, jaki do niedawna panowaÅ‚ w typowej szkole ogólnoksztaÅ‚cÄ…-cej.To, że podobne zjawiska zanikajÄ…, jest wynikiem postÄ™pu dydaktycznego naÅ›wiecie i w Polsce, a także egzaminów zewnÄ™trznych, akcentujÄ…cych podstawoweumiejÄ™tnoÅ›ci (RozporzÄ…dzenie., 2001).WÄ…skie pole dziaÅ‚ania uczniaInformacja uzyskiwana przez uczenie siÄ™ w szkole ma wiele atrakcyjnych za-stosowaÅ„ w otaczajÄ…cym Å›wiecie.JednÄ… z przyczyn niezadowalajÄ…cej skuteczno-Å›ci szkoÅ‚y bywa jednak zbyt maÅ‚y krÄ…g wdrożeÅ„ wiedzy tam zdobywanej, ograni-czony do ćwiczeÅ„ na lekcji i w domu.Ten krÄ…g znakomicie poszerza uczenie siÄ™ zespoÅ‚owe, gdy poznawanie Å›wia-ta jest Å‚Ä…czone z zaspokajaniem potrzeb spoÅ‚ecznych.Uczniowie tworzÄ… wtedywspólnotÄ™ dydaktycznÄ…, w której nastÄ™puje  uspoÅ‚ecznienie motywacji do ucze-nia siÄ™ (Brophy, 2002, s.27 28).Niektórzy uczniowie tylko we wspólnocie uczÄ…siÄ™ wydajnie.Należy do nich Celina:Gdy maÅ‚Ä… CelinkÄ™ przyprowadziÅ‚a do szkoÅ‚y nie mama, lecz wynajÄ™ta stu-dentka, nauczycielka już wiedziaÅ‚a, że nie bÄ™dzie to przypadek typowy.Rodzicedziewczynki  dzieÅ„ i noc tkwili w swoim biznesie, a ona ani myÅ›laÅ‚a wykony-wać czyjeÅ› polecenia.ByÅ‚a sprawna, pewna siebie i nieobliczalna, w tym, copowie i jak siÄ™ zachowa.Natychmiast polubiÅ‚a szkoÅ‚Ä™, a w niej  walkÄ™ o wszelkie swobody.Jej karie-ra jako uczennicy zaczęła siÄ™ na dobre wtedy, gdy dla ratowania przed jedynkÄ…z przyrody pani Z zaproponowaÅ‚a jej dziaÅ‚anie zastÄ™pcze: organizacjÄ™ zbioro-wej obserwacji przyrody.Celinka zaÅ‚ożyÅ‚a Szkolne KoÅ‚o Przyrodników, a potem,w gimnazjum  KoÅ‚o Ekologiczne, radzÄ…ce sobie Å›wietnie, zwÅ‚aszcza finansowo,bo znalezli siÄ™ sponsorzy dziaÅ‚alnoÅ›ci uczniów.Celina wprost nie znosi podrÄ™czników i zeszytów, bardzo rzadko wykonujećwiczenia domowe, natomiast ożywia siÄ™ w dyskusjach i projektach.OkazujesiÄ™ wtedy, że ma sporÄ… wiedzÄ™, mimo braku szczegółowych wiadomoÅ›ci.Czytabiegle i namiÄ™tnie interesujÄ…ce jÄ… teksty, w tym także  ze sÅ‚ownikiem  w jÄ™-zyku angielskim.Dość udatnie rozwiÄ…zuje zadania tekstowe. Wie swoje , jestwww.waip.com.pl B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 1.O uczeniu siÄ™, ksztaÅ‚ceniu, wychowaniu i nauczaniu34przemÄ…drzaÅ‚a i niemal wszystko musi sama wypróbować.Nie przejmuje siÄ™bÅ‚Ä™dami i porażkami ani w domu  w stosunkach z rodzicami, ani w szkole.Jednych uczniów porywa jej humor i żywioÅ‚owość, drugim imponuje od-waga w potyczkach z nauczycielami, inni zazdroszczÄ… jej strojów, zdolnoÅ›cii  forów , jakie zyskuje w szkole kwitnÄ…cÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ….Nauczyciele majÄ… kÅ‚o-pot z ocenÄ… osiÄ…gnięć Celiny, bo przymuszona poprawia siÄ™ nawet o dwa stop-nie, ale jak dÅ‚ugo można tolerować ciÄ…gÅ‚e awantury, zryw do pracy tuż przedkoÅ„cem semestru i jawne lekceważenie szkoÅ‚y?Celina dziaÅ‚a z fantazjÄ… w górnym wierszu rys.2, a wiÄ™c (4) sprawnie czerpieinformacjÄ™ z pamiÄ™ci, (5) samodzielnie ocenia wartość różnorodnych rozwiÄ…zaÅ„i (6) wiele uczy siÄ™ przez próby i bÅ‚Ä™dy.Przyswajanie wiadomoÅ›ci traktuje jakoepizod w drodze do upatrzonego celu.A dlaczego jej samodzielność budzi sprze-ciw tak wielu nauczycieli? Bo jest rozwijana wbrew szkole i jej dydaktycznej ruty-nie.Celina, która nudzi siÄ™ na lekcjach i zwalnia siÄ™ z nich pod byle pretekstem,nie odrabia zadaÅ„ domowych i kłóci siÄ™ z wychowawczyniÄ…, jest fatalnym przy-kÅ‚adem dla mniej zdolnych uczniów.Jednak jako przywódca gromady badaczyjest niewÄ…tpliwie pożyteczna.Poszerza pole dziaÅ‚ania, wÅ‚asne i innych uczniów,zbyt wÄ…skie dla nich w typowej szkole.KsztaÅ‚cenie a wychowanie, nauczanie, edukacjaJak widzimy z przykÅ‚adów, dziaÅ‚anie edukacyjne, rozumiane jako system czyn-noÅ›ci wywoÅ‚ujÄ…cych planowÄ… zmianÄ™ w uczniach, jest zÅ‚ożone i wielokierunkowe.Procesy emocjonalne sÄ… w tym podrÄ™czniku rozważane na pierwszym miej-scu, bo przez wiele lat uprawiano dydaktykÄ™ nazbyt intelektualnie, wyolbrzy-miajÄ…c potrzeby poznawcze ucznia i zadania poznawcze szkoÅ‚y kosztem potrzebi zadaÅ„ emocjonalnych.WÅ‚adysÅ‚aw ZaczyÅ„ski nazwaÅ‚ to  gnostycznÄ… tradycjÄ…w dydaktyce polskiej (1988, s.49) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • syriusz777.pev.pl
  •