[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. 747 (Ludwik Kondratowicz).Tak, umrzeć na ziemi, gdzie axismundi Å‚Ä…czy Å›wiat i sfery niebieskie, gdzie wiÄ™c dusza najpewniej i najpeÅ‚niej rozpoczyna noweżycie.737BT Roztocze Tomaszowskie 1976; BT CheÅ‚mszczyzna Wschodnia 1977.738Por.: M.Eliade Sacrum mit historia, Warszawa 1970, s.73-80.739BT Skordjów (woj.cheÅ‚mskie) 1976; por.: A.W.Wieczorkowski Legendy i podania z Oporowa.Wizja czasu iprzestrzeni, 1971 (maszynopis w dysp.KE UW).740Por.: J.S.Wasilewski Symboliczne uniwersum jurty mongolskiej, Etnografia Polska T.XXI: 1977, s.98-113.741Van der Leeuw op.cit., s.291.742Eliade Traktat o historii religii., s.230-232, 368-376.743W.Reymont ChÅ‚opi, Warszawa 1952, t.IV, s.293.744A.Kraushar Garść ziemi, w.1-2 i 7-8.745Mickiewicz KsiÄ™gi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, Litania pielgrzymska, w.1260.746A.Gorecki Grobowce pod PowÄ…zkami, w.26.747L.Kondratowicz Nocleg hetmaÅ„ski, Epilog, w.93-94.115VII OPOZYCJA PRZÓD TYA W WIEDZY LUDOWEJRecepty i przekonania:1 Na wrzody: Po odmówieniu pacierza pociera siÄ™ pieniÄ…dzem miedzianym wrzód trzykrot-nie i rzuca go siÄ™ poza siebie po czym pacjent nie oglÄ…dajÄ…c siÄ™ wraca do domu.7482 »Martwa koÅ›ci! ubywaj, jak umarÅ‚y w grobie.« Wymówiwszy te sÅ‚owa trzykrotnie, rzu-ca siÄ™ kość poza siebie i odchodzi nie oglÄ…dajÄ…c siÄ™. 7493 Przeciw urokom odpluwa siÄ™ w tyÅ‚, przez lewe ramiÄ™.7504 Kto chodzi do tyÅ‚u, ten wpycha swojÄ… matkÄ™ do piekÅ‚a. 7515 Obce ciaÅ‚o usuwa siÄ™ z oka spluwajÄ…c trzykrotnie przez przeciwne (tj.lewe) ramiÄ™. 7526 Na zimnicÄ™ : Stanąć twarzÄ… na poÅ‚udnie i trzykrotnie powtórzyć »Idz na lasy, bólu zgÅ‚owy«, po czym jeszcze siedmiokrotnie: »Jak ty, sÅ‚oÅ„ce, grzejesz, niech i mnie ciepÅ‚o bÄ™dzie«.NastÄ™pnie odpluć w tyÅ‚, przez lewe ramiÄ™.753Zakaz oglÄ…dania siÄ™ do tyÅ‚u, za siebie, powielany do znudzenia w ludowych legendach o zdo-bywcach kwiatu paproci, wody żywej czy podziemnych skarbów, nie jest oczywiÅ›cie w trady-cji ludowej niczym oryginalnym.PamiÄ™tamy przecież los biblijnej żony Lota754 lub Eurydyki, zaktórÄ… wbrew nakazowi Hadesa obejrzaÅ‚ siÄ™ kochajÄ…cy Orfeusz.755 PosÅ‚uchaÅ‚a natomiast rady Tej-rezjasza roztropna Alkmena, nie obejrzaÅ‚a siÄ™ na skaÅ‚Ä™, gdzie siadywaÅ‚ Sfinks i ocaliÅ‚a życie He-raklesa.756 Podobne przykÅ‚ady można mnożyć.Wszystkie one prowadzić bÄ™dÄ… jednak do jed-nego wniosku: oto za plecami, z tyÅ‚u, czajÄ… siÄ™ nieszczęście i Å›mierć, podczas gdy kierunek na-przód wiedzie ku pomyÅ›lnoÅ›ci i życiu.przód życietyÅ‚ Å›mierć.Na tej wÅ‚aÅ›nie parze przeciwieÅ„stw opiera siÄ™ zasada zabobonu zakazujÄ…cego wracać siÄ™ z razzaczÄ™tej drogi lub tak znane powiedzonka, jak np.: Kto daje i zabiera, ten siÄ™ w piekle ponie-wiera.Nie inna jest też podstawa wszystkich przytoczonych recept.Rzucanie lub odpluwanieza siebie symbolów choroby (w wypadku uroku dziaÅ‚aniom tym towarzyszy odpowiednia for-muÅ‚a sÅ‚owna) to przecież nic innego, jak uÅ›miercanie i unicestwianie tej przypadÅ‚oÅ›ci.ReguÅ‚Ä™: do tyÅ‚u uzupeÅ‚niajÄ… jeszcze instrukcje dodatkowe: przez lewe ramiÄ™ (przykÅ‚ady 3, 5, 6) i napółnoc (przykÅ‚ad 6).Wreszcie: Kto chodzi do tyÅ‚u, ten wpycha swojÄ… matkÄ™ do piekÅ‚a.W tym lakonicznym zdaniu stwierdza Jerzy SÅ‚awomir Wasilewski zawarty jest szkielet umożliwiajÄ…cy re-konstrukcjÄ™ caÅ‚ej struktury czasu i przestrzeni w myÅ›leniu tradycyjnym z jej reguÅ‚Ä… korelowania i przekÅ‚adnoÅ›ciwymiarów: ruch do tyÅ‚u asocjowany jest (jak i ruch w lewo) z ruchem w dół, do piekÅ‚a, a także z przeszÅ‚oÅ›ciÄ…, sko-ro jego skutkom podlega matka, a wiÄ™c osoba poprzedzajÄ…ca ego w porzÄ…dku czasowym, reprezentujÄ…ca prze-szÅ‚ość.757Uzyskujemy wiÄ™c ostatecznie seriÄ™ przeciwstawieÅ„:przód życie prawe poÅ‚udnie góra przyszÅ‚ośćtyÅ‚ Å›mierć lewe północ dół przeszÅ‚ość.748Biegeleisen Lecznictwo., s.101.749Ibidem, s.103.750Ibidem, s.248 (powszechne).751Wasilewski Po Å›mierci wÄ™drować., cz.I, s.109.752Biegeleisen Lecznictwo., s.152.753BT Aapszanka (woj.nowosÄ…deckie) 1973.754Rdz.XIX, 26.755Graves op.cit., s.117.756Ibidem, s.416.757Wasilewski Po Å›mierci wÄ™drować., cz.I, s.109.116Skoro zaÅ›, już po raz drugi, zetknÄ™liÅ›my siÄ™ ubocznie z zestawieniem opozycji:góra życiedół Å›mierćwarto omówić niezwykle ciekawy rytuaÅ‚, który w klasyce etnologicznej okreÅ›la siÄ™, za MirceaEliadem758 Å‚aciÅ„skim mianem humi positio.Zgodnie z brzmieniem tej nazwy polega on wnajwiÄ™kszym skrócie na skÅ‚adaniu na ziemi (ewentualnie zanurzaniu w wodzie) nowo naro-dzonych dzieci, chorych, umierajÄ…cych itd., a nastÄ™pnie podnoszeniu ich ku górze.ObrzÄ…dek tenrozpowszechniony na ziemiach polskich szczególnie szeroko, pomijajÄ…c chrzest, w odniesieniudo umierajÄ…cych (tzw. ukÅ‚adanie na ziemi 759) odpowiada nowym narodzinom
[ Pobierz całość w formacie PDF ]