[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeżeli kogoś o takim metaprogramie będziesz chciał przekonać do tego, aby spędził wakacje we wskazanym przez Ciebie miejscu, to możesz dokonać tego przykładowo w następujący sposób:„Pamiętasz swoje ubiegłoroczne wakacje, jak świetnie się bawiłeś, jak bardzo byłeś zadowolony z wysokiego standardu hotelu, w którym mieszkałeś i jak bardzo wysoko oceniałeś tamtejszą kuchnię? Jesteś jedyną osobą, która może stwierdzić, czy równie świetne z równie miłymi odczuciami i wspomnieniami wrócisz z letniego wypoczynku w tym miejscu, o którym opowiedziałem ci przed chwilą.To zależy wyłącznie od ciebie."Z powyższego przykładu wyłania się klucz do komunikacji z takimi ludźmi.Zawsze należy wyraźnie podkreślać, że sami podejmują decyzję na podstawie tego, co sami sądzą na dany temat.Możesz także w swojej argumentacji podpierać się ich doświadczeniami z przeszłości.Używaj określeń typu:· To zależy wyłącznie od ciebie.· Tylko ty możesz sam siebie przekonać do tego pomysłu.· Sam doskonale wiesz, co jest dla ciebie najlepsze.· Jesteś jedyną osobą, która może podjąć tak ważną dla ciebie decyzję.Osoby o silnym zewnętrznym autorytecie mają tendencję do podejmowania wszelkich działań przede wszystkie opierając się na opinii i ocenie innych.Również efekty podjętych przez siebie działań oceniają przez pryzmat reakcji z zewnątrz.Uważają, że dobrze wykonali swoją pracę dopiero wtedy, gdy uzyskają aprobatę z zewnątrz.Jeżeli także takiej osobie postawisz pytanie dotyczące tego, skąd wie, że dobrze wykonuje swoją pracę, to z dużym prawdopodobieństwem odpowie Ci w jeden z następujących sposobów:· Wiem, ponieważ szef mnie pochwalił i to przy wszystkich współpracownikach.· Wiem, ponieważ jeden z moich współpracowników podszedł i klepiąc mnie przyjaźnie po ramieniu powiedział: „Dobra robota!"· Wiem, ponieważ za wyniki osiągnięte w pracy otrzymałem nagrodę od przełożonego w postaci dodatkowej premii.Jeżeli kogoś o takim metaprogramie będziesz chciał przekonać do tego, aby spędził wakacje we wskazanym przez Ciebie miejscu, to możesz zrealizować ten cel mówiąc coś takiego:„Wiesz, ostatnio byłem na wakacjach w takich egzotycznym miejscu, gdzie naprawdę świetnie bawiłem się przez cały urlop.Wszyscy, którzy przyjechali na ten sam turnus co ja zgodnie stwierdzili, że jest to wymarzone miejsce na wakacyjny wypoczynek.Chciałbym także, abyś wiedział, że praktycznie we wszystkich renomowanych przewodnikach turystycznych to miejsce jest szczególnie ciepło opisywane.Statystyki wskazują, że coraz więcej ludzi decydują się, aby właśnie tam spędzić swój wolny czas w lato."Jak mogłeś z łatwością zauważyć, przekonując do czegoś osobę o zewnętrznym autorytecie, osiągniesz zamierzony efekt odwołując się do doświadczeń swoich i innych ludzi, powołując się na statystyki, różnorodne fakty, autorytety w danej dziedzinie.Kolejny metaprogram, który można krótko scharakteryzować dwoma słowami:PODOBIEŃSTWA-RÓŻNICEjest odpowiedzialny za to, że uzyskując nową informację bądź sprawdzasz, w jaki sposób jest ona podobna do tego, co już wiesz i znasz bądź sprawdzasz, w jaki sposób różni się ona od tego, co już wiesz i znasz.Umysł osoby, która ma bardzo mocny metaprogram „Podobieństwa", wykazuje silną tendencję do wyszukiwania podobieństw.Wystarczy, że np.dwie rzeczy mają tylko jedną wspólną cechę, a poza tym zupełnie od siebie się różnią, aby subiektywnie, postrzegane były jako podobne, ponieważ taka osoba nieświadomie prawie całkowicie ignoruje wszelkie różnice, nawet te najbardziej widoczne i istotne.Jako ciekawostkę chciałbym Ci powiedzieć, że ktoś, kto charakteryzuje się bardzo silną tendencją do wyszukiwania podobieństw, z reguły ma poważne trudności z nauką języków obcych, szczególnie, jeżeli chodzi o wymowę.Próbuje uczyć się prawidłowej wymowy obcych słówek, na nieświadomym poziomie szukając podobieństwa do tego, co sam już zna, czyli wymowy słów w języku polskim.Jakie skutki przynosi taka strategia przyswajania sobie prawidłowej wymowy? Niestety, zazwyczaj opłakane.Jeżeli osobę o silnej potrzebie poszukiwania podobieństw zechcesz przekonać do tego samego, co przy poprzednio omawianych metaprogramach, zrób to przykładowo tak:„Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu w tym egzotycznym miejscu? Jeżeli pojedziesz tam, gdzie ja byłem w tym roku, to wrócisz z takimi samymi wrażeniami.Obsługa hotelowa i jakość wyżywienia jest prawie taka sama, przyjeżdżają bardzo podobni ludzie jak ci, których poznałeś poprzednio, a co najważniejsze atrakcje turystyczne są prawie takie same jak tam.Wiesz, że podobnie jak ty pragnę, abyś spędził wakacje gdzieś, gdzie będziesz czuł się znajomo, a wiele rzeczy wyda ci się już znane, dlatego proponuję ci, abyś pojechał w to miejsce.Gwarantuję, że kiedy po twoim powrocie porównamy nasze wrażenia, to będą one prawie takie same."Umysł osoby, która ma bardzo silny metaprogram „Różnice", wykazuje mocną tendencję do wyszukiwania tychże różnic.Analogicznie do wcześniej omawianej sytuacji, jeżeli dwie rzeczy różnią się między sobą tylko jednym drobiazgiem, a poza tym są do siebie zupełnie podobne, to jednak subiektywnie, postrzegane są one jako inne, ponieważ taka osoba, w tym przypadku, prawie całkowicie ignoruje nieświadomie wszelkie, nawet te najbardziej widoczne podobieństwa.Ktoś, kto charakteryzuje się taką silną tendencją do wyszukiwania różnic, z reguły bardzo szybko uczy się języków obcych, ponieważ tym razem, na nieświadomym poziomie szuka tego, czym różni się nowa wiedza od tej, którą już posiada, co jest wyjątkowo przydatne, przy przyswajaniu sobie prawidłowej wymowy słówek.Aby zachęcić osobę o silnej potrzebie poszukiwania różnic do wyjazdu na wczasy we wskazane przez Ciebie miejsce, możesz powiedzieć jej coś takiego:„Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu w tym egzotycznym miejscu? Jeżeli pojedziesz tam, gdzie ja byłem w tym roku, to wrócisz z zupełnie innymi wrażeniami.W tym miejscu panuje całkowicie odmienna atmosfera, mieszkańcy tego rejonu zachowują się inaczej.Możesz liczyć na to, że każdy dzień przyniesie coś nowego i będąc tam doświadczysz całkowicie odmiennych od twoich dotychczasowych doświadczeń rzeczy, a kiedy już wrócisz, to będziesz mógł godzinami opowiadać o tym jak było opisując dzień po dniu i wszyscy będą słuchali tego z narastającym zainteresowaniem, ponieważ każde kolejne opowiadanie będzie znacznie różniło się od poprzednich."Następny, czwarty z omawianych metaprogramów, określany jest najczęściej mianem:KONIECZNOŚĆ-MOŻLIWOŚĆ.Osobę o bardzo silnym metaprogramie „Możliwość" można rozpoznać po tym, że bardzo często używa słów takich jak: można, jest możliwość, nadarzyła się okazja.Zadając takiej osobie pytanie, np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]