[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.madytacja dynamiczna w metodzie Silvy lub podobne (przyp.tłum.)80uczysz.Jeśli połączysz wiedzę o tym, jak zachowuje się twoja pamięć w procesie uczeniasię, jakie są jej cykle , z regułami zapamiętywania i pracą wyobrazni, związaną z tworzeniem żywych łączników i skojarzeń, zastąpisz krzywą trwałości pamięci prawie poziomą prostą.Oznaczenia na wykresie na str.80Tytuł: Przyswajanie zapamiętywanego materiału wfunkcji czasu.1.maksymalne zapamiętywanie2.krzywa trwałości pamięci, jeśli stosujesz przerwyw nauce3.materiał zapamiętany4.1 godzina5.2 godziny; koniec okresu nauki6.początek okresu nauki7.krzywa trwałości pamięci, jeśli uczysz się 2godziny bez przerwy8.krzywa trwałości pamięci, jeśli uczysz się bezprzerwy ponad 2 godziny.ODTWARZANIE PO ZAKOCCZENIU NAUKILepsze zapamiętywanie nowego materiału w trakcie nauki to dopiero połowa zadania.Potrzeba citego samego również po jej zakończeniu.Krzywe trwałości pamięci w tym ostatnim przypadku kryjądwie niespodzianki.Po pierwsze zapamiętujesz więcej i lepiej kilka minut po zakończeniu nauki, powtóre: zapominasz 80% szczegółów nowego materiału po pierwszych 24 godzinach (ten dramatycznyspadek ma swoje plusy, gdyż może pomóc ci np. zdjąć nowe informacje z haków pamięci,opisywanych w rozdziale 6.).Wzrost jest korzystny, warto go wykorzystać, spadek może być katastrofalny i lepiej, aby się niezdarzał.Sposób na jedno i drugie, to przeglądanie i powtarzanie.81Jeśli uczysz się przez godzinę, najskuteczniejsze zapamiętanie nowego materiału przypadniemniej więcej 10 min.pózniej.To najlepszy czas na pierwszą powtórkę, której zadaniem jestugruntowanie, głębsze osadzenie zapamiętanej wiedzy w pokładach pamięci.To pierwsze maksimum nakrzywej trwałości pamięci, i jej dlaszy przebieg ulega teraz zmianie, szczegóły, które być może byśzapomniał zostaną w pamięci, co pokazuje wykres na str.&Dla tego samego przykładu następną powtórką powinieneś zrobić po 24 godzinach, a kolejne jak nawykresie na str.& Ogólnie materiał powtarzasz w jednostkach kalendarzowych , tzn.w systemie dni,tygodni, miesięcy i lat, a więc druga powtórka powinna wypaść na drugi dzień, o czym już mówiliśmy,następna po tygodniu, po miesiącu, potem po roku itd.Nie jest to wcale zadanie czasochłonne.Pierwsza powtórka to tak naprawdę przejrzenie mapymyśli (patrz rozdział 22, str.& ), co nie zajmuje więcej niż 10 min.(dla 1-godzinnego okresu nauki), a wkażdej następnej wystarczy, jeśli wynotujesz szybko najważniejsze rzeczy z interesującej cię dziedziny iporównasz je z notatkami zasadniczymi.To, co zapomniałeś, uzupełnij, dodając również wszystko, o cowzbogaciłeś swoją wiedzę między kolejnymi powtórkami.Dzięki tej metodzie nigdy niczego niezapomnisz.Pouczające jest porównanie sprawności umysłowej tych, którzy konsekwentnie powtarzają z tymi,którzy tego nie robią.Ci, którzy rezygnują z powtórek nieustannie uczą się na nowo i na nowozapominają.Z trudnością zapamiętują nowe informacje, ponieważ baza - fundament, którego potrzebują,aby zrozumieć te informacje, dawno uleciał z pamięci.Tacy ludzie zawsze uczą się z trudnością, kiepskorozumieją, słabo przypominają sobie nowy materiał; cały ten proces jest dla nich żmudny i męczący.Ludzie, którzy naprawdę powtarzają, przekonują się, że w miarę nabywania coraz większejwiedzy, nowe informacje zapamiętują coraz szybciej.Tworzy się swoiste koło napędowe - procesyuczenia się, rozumienia i zapamiętywania wspomagają się wzajemnie.To naprawdę zadziwiające - im82więcej się uczysz, tym łatwiej się uczysz.Tak jak w biblijnym cytacie: Albowiem temu, który ma,będzie dodane, a temu, który nie ma, zostanie i to co ma odebrane 10.Wiedzę o tym, jak działa pamięć po zakończeniu nauki możesz wykorzystać również dorozwiązania bieżących problemów ze sprawnością umysłową, zwłaszcza jak chodzi o pogarszającą siępamięć w starszym wieku.Stale uaktualniane statystyki dowodzą, że po 24 roku życia nasza pamięć stalesię pogarsza.Dane statystyczne trudno podważyć, ale ich interpretacja kryje jeden poważny błąd
[ Pobierz całość w formacie PDF ]