[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Natomiast Arabowie czcili palmę z Nedżranjako boginię, corocznie strojąc ją w kobiece szaty i ozdoby.Zarówno Apollo delijski, jak nabatejskiDusares urodzili się pod drzewem palmowym.We współczesnym irlandzkim ailm zaczęłooznaczać wiąz, pod wpływem klasyków łacińskich, w Italii bowiem drzewo to, ulmus, nie występujena Wyspach Brytyjskich, używane było jako podpora dla młodej winorośli, stając się w ten sposóbalma mater dla boga wina.Współzależność winorośli z wiązem usankcjonowała wzmianka wewczesnochrześcijańskiej księdze objawień, Pasterzu Hemiasa.Wszelako drzewem narodzin, równie starym jak palma i także lubiącym glebę piaszczystą orazmorską bryzę, jest srebrna jodła, pod którą narodził się bóg miasta Byblos, prototyppredynastycznego Ozyrysa w Egipcie.Grecka nazwa jodły brzmi elate; ciekawa jest opowieśćPauzaniasza o Elatosie z Arkadii.Był on ojcem Ischysa, kochanka matki Eskulapa , i Kyllena,który dał swe imię dotychczas bezimiennej górze Kyllene, co stała się pózniej miejscem narodzinHermesa.Inni mitografowie zmieniają Kyllena w nimfę Kyllene , żonę Pelazgosa, protoplasty luduPelazgów.Wydaje się, że pierwotnie Elatos był Elate, wyniosłą , imieniem przeniesionym zArtemidy na jej święte drzewo (którego gałęzią oplecioną bluszczem, uwieńczoną szyszkami,wywijano na jej cześć podczas dionizyjskich hulanek), i że Kyllene (Kylle Ana), krzywa królowa ,było innym jej przydomkiem.Podobnie jodłę bogini narodzin przeniesiono na jej syna w micieAttisa, syna Nany, frygijskiego Adonisa.Powiada się, że został on zmieniony w jodłę przezzakochaną w nim boginię Kybele, gdy konał od rany zadanej mu przez odyńca, jakiego nasłał nańZeus, bądz przez frygijskiego króla, którego skastrował i który w odwecie skastrowal jego.Koń trojański, dar pokoju dla bogini Ateny, pierwotnie tejże samej Białej Bogini, zrobiony był zdrewna srebrnej jodły - koń, jako święte zwierzę Księżyca.W muzeum miasta Newcastleon-Tyne znajduje się rzymsko-brytyski ołtarz poświęcony Matkom 73 przez niejakiego Juliusza Victora.Widnieje na nim trójkąt spoczywający na podstawie,73W prowansalskim mieście Arles kult Bogini jako triady bądz pentady Matek przetrwał w chrześcijańskim przebraniu do dziś.Jej187z szyszką w środku.Choć Druantia, imię galijskiej bogini jodły, nie niesie żadnej aluzji do tego jejdrzewa, czyni ją przecież królową druidów , tym samym zaś matką całego drzewnego kalendarza.Srebrna jodła ma swe stanowisko w pierwszym dniu roku, dniu narodzin Bożej Dzieciny; jest tonadliczbowy dzień zimowego przesilenia.Stanowiska te oddziela trzynaście tygodni; ostatni zkażdego był tygodniem śmierci i żądał krwawej ofiary.O jak OnnDrugim drzewem jest janowiec, złocistym kwieciem i kolcami symbolizujący młode Słońcewiosennego zrównania dnia z nocą; to czas, gdy na wzgórzach rozpala się ogniska z janowca.Wypalanie starych badyli ma pomóc w kiełkowaniu delikatnych młodych pędów, chciwie zjadanychprzez owce, sprzyja to porostowi traw ( janowiec jednak brykał, póki go nie uśmierzono ).Religijneznaczenie janowca, także w odmianie ciernistej, w walijskim folklorze środka dobrego naczarownice , podnosi fakt, że jego kwiaty jako pierwsze w roku odwiedzają pszczoły, tak jak kwiatybluszczu są w tym względzie ostatnimi.Onniona, imię bogini czczonej przez Galów w gajachjesionowych, jest złożeniem Onn plus Nion, informującym o dacie jej święta; wypada onomianowicie w wiosenne zrównanie dnia z nocą, pod koniec miesiąca jesionu.U jakUraTrzecie drzewo to wrzos, roślina święta rzymskiej i sycylijskiej bogini miłości Eryciny, wEgipcie zaś i Fenicji - Izydy, której brata Ozyrysa zamknięto w pniu wrzosu w Byblos, dokąd udałasię, by go odnalezć.Przytoczona przez Plutarcha legenda o Izydzie jest póznej daty i sztuczna, alezawiera aluzję do ofiar z dzieci na cześć Ozyrysa.Winslow, XVIII-wieczny miłośnik starożytności, zabrał Dziekana Swifta do Lough Crew celemzbierania lokalnych legend o irlandzkiej Potrójnej Bogini
[ Pobierz całość w formacie PDF ]