[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Już pierwsze impulsy myśli, zanim jeszcze stanie się ona świadoma, samepierwsze odruchy wywoływane zachowaniem innych, będą pełne dobroci i miłości.Tym bardziej takie będąwięc myśli świadome, powstałe po chwili refleksji; taki będzie też nawyk umysłu.A jakie będą myśli, takie teżbędą motywy - te motywy, które rządzą i kierują całym życiem człowieka, będą w takim sercu motywamimiłości, życzliwości, miłosierdzia, współczucia i litości; a przy takich pełnych miłości motywach i myślach, będąteż pragnienia szerokie i żarliwe - takie, które mogą nigdy nie zostać spełnione, bo ich realizacja nie jest wnaszej mocy.Mówimy codziennie w Modlitwie Pańskiej: Zwięć się Imię Twoje.Przyjdz królestwo Twoje.Bądzwola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi.Mówiąc to otwieramy nasze serca pragnieniami szerokimi i trwałymijak wieczność.I wszędzie tam, gdzie w sercu człowieka zamieszkuje Duch Zwięty, będzie ta obfitość pragnień.Serce będzie pragnąć rzeczy wysokich jak niebo.Pytam więc: czy masz w sobie tę żarliwą tęsknotę za służbąBogu? Czy masz w sercu gorące pragnienie, by, jeśli tego potrzeba, dzwigać w Jego służbie Krzyż? Czy możeszo sobie powiedzieć: %7łarliwość o dom Twój pożera mnie (J 2, 17)? Czy stając w obliczu obowiązku, możeszpowiedzieć: Oto idę (Hbr 10, 7)? Czy możesz, jak Apostoł, powiedzieć: Ja zaś najchętniej łożyć będę i nadtosam się wydam za dusze wasze (2 Kor 12, 15) w służbie Pana i dla wybranych, za których On umarł?II.Pokazałem, czym jest dwanaście owoców Ducha Zwiętego, jakie są ich motywy, i skąd one wypływają.A otodwa proste z tego wnioski.l.Pierwszy z nich to ten: trzeba rozumieć niebezpieczeństwo duszy jałowej - duszy, która nie przynosi owocu.Pamiętaj o słowach gospodarza winnicy.Zasadził on drzewo figowe, hodował je, okopał, obłożył nawozem ipostawił stróża, żeby go doglądał.Nie przyniosło ono owocu i zostało wycięte.A z tobą jak Bóg postąpił? DałSwojego własnego Syna, żeby za ciebie umarł - i Przedwieczny Wcielony Syn Boży wylał za ciebie SwojąNajdroższą Krew.Dał też Bóg do twojego serca Ducha Zwiętego - i Duch Zwięty w tobie zamieszkał, i dziśjeszcze mieszka w tobie, jeśli jesteś w stanie łaski.Skoro tak jest -jakież prawa ma do ciebie i nad tobą Bóg?Czy nie ma On prawa przyjść i szukać u ciebie w sercu owoców niewinności? Czy nie ma prawa powiedzieć: Wlałem ci do duszy łaski chrztu i niewinność dzieci Boga - gdzie one są? Wlałem ci do duszy łaski DuchaZwiętego, żebyś mógł żyć zgodnie ze sprawiedliwością - gdzie są owoce sprawiedliwości? Wlałem ci do duszyłaskę skruchy, żebyś mógł żałować za swoje grzechy - gdzie jest owoc pokuty? Wlałem ci do duszy łaskępoznania Mojej miłości, żebyś odczuł w sobie tę miłość, jaką Ja kocham ciebie - gdzie jest odwzajemnieniemiłością za miłość, gdzie twoja hojność? Naskładałem na twą duszę nieprzeliczone zmiłowania, wylałem na niąbłogosławieństwa przewyższające wszelkie pojęcie i wszelką objętość serca ludzkiego - gdzie jest twój duchdziękczynienia i chwały?" Do tego wszystkiego ma Bóg od ciebie prawa.Słusznie może On tych rzeczy odciebie oczekiwać.Patrz więc, jaki zawód sprawiasz Bogu.Przychodzi On i w wielu, bardzo wielu duszach nieznajduje żadnego w ogóle owocu: jest mnóstwo liści, jest zalew okazałości, jest piękny wygląd zewnętrzny -ale owocu nie ma.W innych znajdzie się może jakiś owoc, ale jest go mało i jest on marny.Po tym całymwylewie łask, po tylu dniach słońca i pogody, po tylu deszczach i rosach, po takiej uprawie, tylu staraniach,których wystarczało i więcej niż wystarczało, żeby zrobić z nas Zwiętych, przychodzi i znajduje co? Tu i ówdziejakieś rzadkie owoce, a i one często jeszcze mdłe i bez smaku, bo zrodzone z przymusu, bez miłości, bezwielkoduszności, bez czystej motywacji.Albo przychodzi i w duszy, która kiedyś otrzymała łaskę odrodzenia, wktórej kiedyś mieszkał Duch Zwięty, znajduje owoc ciała: zazdrość i nieżyczliwość, nienawiść, rozłam, spory,rozpustę, pijaństwo i wszelkiego rodzaju inne owoce ciała, świata i śmierci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]