[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Drzeworyt pochodzący z XV wieku przedstawiający wychowawczą i opiekuńczą naturę MariiDziewicy.Odrodzenie się prawa cywilnego, wywodzącego się z prawa rzymskiego i niemieckiego,zastępowało wiele feudalnych nakazów i ułatwiało handel poprzez wprowadzanie zasad oszerszym zastosowaniu, niż te które obowiązywały dotychczas i mogły być odmienne wróżnych regionach.Jednakże prawo rzymskie nie było uznawane przez papieża.W 1149 roku świętyBernard badał ukryty związek prawa cywilnego z Kościołem i użalał się, że królewskieprawa odpowiadają raczej prawom Justyniana, a nie Boga.W 1219 roku papież zakazałksiężom studiowania prawa rzymskiego i zabronił jego wykładania na uniwersytecie wParyżu.W miejsce prawa cywilnego Kościół nakreślił swój własny system prawny, nazywanyprawem kanonicznym.W XI wieku Iwo z Chartres i w XII wieku Gracjan poprawiliwiększość nieskoordynowanych i często sprzecznych z sobą dekretów do postacizrozumiałych zasad, zapewniających papieskie zwierzchnictwo.Papież sam powinienzauważyć tego rodzaju prawne niejasności, jednak stosował on te same kanony prawne dowymierzania sprawiedliwości w różnych sprawach, w dogodnym dla siebie momencie.Kościelne trybunały sprawowały nadzór nad wszystkimi sprawami, którymi zainteresowanybył Kościół; w grę wchodziły tu: dziesięciny, beneficja, darowizny i testamenty.Chroniącswoje włości rościł sobie prawo do sprawdzania poczynań wszystkich duchownych,sprawował również nadzór nad każdą sprawą dotyczącą sakramentu czy przysięgi.Jakpodkreślał jeden z historyków, trudno było ograniczyć kościelną interwencję; dlaśredniowiecznego społeczeństwa niemal wszystko wiązało się z sakramentem lub zależało odzłożenia przysięgi".Wiele wysiłków Kościoła podejmowanych dla usystematyzowania iuwiarygodnienia prawa kanonicznego skupiało się na ustanowieniu zwierzchnictwa papieżanad władzą króla.Teoria władzy absolutnej" dawała papieżowi, jako wikariuszowiChrystusa" pełnię władzy nad sprawami świeckimi i duchowymi.To pozwalało na ochronęrozpowszechniania sakramentów na terenie danego królestwa oraz na ekskomunikowanie iusuwanie niewygodnego króla z tronu.Przepisy prawa kanonicznego unieważniaływyświęcenie papieży wyznaczonych przez majestat króla, nazywanych antypapieżami, orazkażdego duchownego wyświęconego przez takich papieży. Do prawa kanonicznego wprowadzono odkryte" starożytne pisma, uważane za dowódpapieskiego zwierzchnictwa nad władzą królewską.Jedno z takich pism, Dar Konstantyna",było rzekomo listem cwana do papieża Sylwestra, w którym to Konstantyn przekazuje swojąwładzę papieżowi.Czytamy w nim, Dajemy.Sylwestrowi, Papieżowi świata.miastoRzym i wszystkie prowincje, dystrykty i miasta Włoch i ziem zachodnich.".W XVI wiekuujawniono, ze pisma te były sfałszowane.Papieże w coraz większym stopniu brali bezpo-średni udział w konfliktach politycznych i podbijaniu nowych ziem.Papież Bonifacy VIIIpisał do Habsburga Alberta Austriackiego, Oddajemy tobie, w pełni nasze władzy,królestwo Francji, które prawnie przynależy do Cesarzy Zachodu".W XII wieku, w liście dokróla Anglii Henryka II, papież Adrian IV usankcjonował angielską inwazję na Irlandię.Pisał w nim: Nie ma wątpliwości, i ty wiesz o tym, że Irlandia i wszystkie te wyspy, które zostałynawrócone, należą do Kościoła Rzymskiego; jeśli pragniesz zająć tę wyspę, wypędz z niejgrzech i nakaż prawo posłuszeństwa, a Dukata św.Piotra będzie płaciło każde domostwo, toproś nas o zgodę.Drzeworyt z XV w.Przedstawiający Madonnę jako opiekunkę.Razem z opiekuńczymi aniołami osłanialudzi przed strzałami Boga
[ Pobierz całość w formacie PDF ]