[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.o AfrykÄ™ ZachodniÄ….W 1893 r.wydawaÅ‚o siÄ™, \eznalazÅ‚y siÄ™ na krawÄ™dzi wojny o Syjam.Do najostrzejszego kryzysu doszÅ‚o w 1898 r., kiedyto szesnastoletnia rywalizacja o kontrolÄ™ nad dolinÄ… Nilu znalazÅ‚a punkt kulminacyjny wkonfrontacji pod' FaszodÄ… armii Kitchenera i niewielkich siÅ‚ ekspedycyjnych Marchanda.Chocia\ Francuzi wówczas siÄ™ wycofali, to okazali siÄ™ energicznymi i Å›miaÅ‚ymiimperialistami.Ani mieszkaÅ„cy Timbuktu, ani Tonkinczycy nie zgodziliby siÄ™ z tezÄ…, \eFrancja jest mocarstwem prze\ywajÄ…cym schyÅ‚ek, bardzo-byliby od tego dalecy.W latach1871 1900 Francja powiÄ™kszyÅ‚a swe kolonie o prawie 9 min kilometrów kwadratowych inie ulegaÅ‚o wÄ…tpliwoÅ›ci,, \e jej zamorskie imperium ustÄ™puje tylko brytyjskiemu.Chocia\handel z tymi ziemiami nie byÅ‚ wielki, Francja rozbudowaÅ‚a swÄ… armiÄ™ kolonialnÄ… i stworzyÅ‚aÅ‚aÅ„cuch baz morskich ciÄ…gnÄ…cy siÄ™ od Dakaru do Sajgonu.Nawet w krajach przez FrancjÄ™ nieskolonizowanych, takich jak kraje Lewantu i Chiny poÅ‚udniowe, silne byÅ‚y jej wpÅ‚ywy.86.Próbowano dowodzić, \e Francja zdolna byÅ‚a prowadzić tak dynamicznÄ… politykÄ™ kolonialnÄ…,poniewa\ struktura wÅ‚adz paÅ„stwowych umo\liwiaÅ‚a niewielkiej grupie urzÄ™dników,gubernatorom kolonii i entuzjastom z parti colonial realizacjÄ™ strategii posuwania siÄ™naprzód", którÄ… nie bardzo mogÅ‚y kontrolować czÄ™sto zmieniajÄ…ce siÄ™ gabinety ministrówTrzeciej Republiki87.JeÅ›li jednak nawet lotny stan francuskiej polityki parlamentarnej wsposób-niezamierzony przyczyniaÅ‚ siÄ™ do siÅ‚y i konsekwencji polityki imperialnej,spoczywajÄ…cej w rÄ™kach staÅ‚ych urzÄ™dników i ich przyjaciół z lobby kolonialnego, to miaÅ‚ ondu\o mniej pozytywny wpÅ‚yw na sprawy marynarki wojennej-i wojsk lÄ…dowych.Na przykÅ‚adczÄ™ste zmiany gabinetów powodowaÅ‚y, \e pojawiali siÄ™ wciÄ…\ nowi ministrowie marynarki.Niektórzy z nich traktowali to> stanowisko jako synekurÄ™, ale inni mieli wÅ‚asne,zdecydowane (ale zawsze ró\ne od opinii poprzednika) zdanie na temat strategii morskiej.Wkonsekwencji, chocia\ w okresie tym wyasygnowano na marynarkÄ™ wojennÄ… znaczne sumy,pieniÄ…dze te nie byÅ‚y dobrze wydawane: programy budowy okrÄ™tów odzwierciedlaÅ‚y czÄ™stezmiany preferencji strategicznych jeden rzÄ…d kÅ‚adÅ‚ nacisk na guerre de course (atakowanie\eglugi handlowej), inny zdecydowanie popieraÅ‚ budowÄ™ pancerników.W rezultacie, flotabyÅ‚a zbieraninÄ… okrÄ™tów nie dorównujÄ…cych ani okrÄ™tom brytyjskim, ani pózniejniemieckim**.Ten wpÅ‚yw polityki na francuskÄ… marynarkÄ™ wojennÄ… byÅ‚ jednak niczym wporównaniu z jej wpÅ‚ywem na wojska lÄ…dowe.Ostra niechęć, jakÄ… \ywiÅ‚ korpus oficerski, dorepublikaÅ„skich polityków, i caÅ‚a seria starć miÄ™dzy cywilami i wojskowymi (sprawaDreyfusa byÅ‚a najgÅ‚oÅ›niejszym, ale tylko jednym z wielu takich starć) osÅ‚abiaÅ‚y tkankÄ™ Francjii stawiaÅ‚y pod znakiem zapytania zarówno-lojalność, jak i sprawność armii.DopierowyjÄ…tkowe odrodzenie nacjonalizmu po 1911 r.pozwoliÅ‚o odsunąć na bok spory miÄ™dzycywilami i wojskowymi na rzecz wspólnej krucjaty przeciwko Niemcom.Wielu ludzizastanawiaÅ‚o siÄ™ jednak, czy ta wczeÅ›niejsza, nazbyt silna dawka rozgrywek politycznych nie-wyrzÄ…dziÅ‚a siÅ‚om zbrojnym Francji szkód nie do naprawienia89.Innym czynnikiem wewnÄ™trznym, w oczywisty sposób ograniczajÄ…cym potÄ™gÄ™ Francji, byÅ‚stan gospodarki tego kraju M.Sprawa jest zÅ‚o\ona, a jeszczet»ardziej skomplikowaÅ‚o jÄ… zamiÅ‚owanie historyków do posÅ‚ugiwania siÄ™ ró\nymiwskaznikami.Po stronie pozytywów: W okresie tym nastÄ…piÅ‚ ogromny rozwój banków i instytucji finansowych uczestniczÄ…cych winwestycjach przemysÅ‚owych i w udzielaniu po\yczek zagranicznych.Stworzono nowoczesnyprzemysÅ‚ \elaza i stali, wybudowano nowe wielkie zakÅ‚ady, zwÅ‚aszcza w sÄ…siedztwielotaryÅ„skich złó\ rudy.Na polach" wÄ™glowych północnej Francji pojawiÅ‚ siÄ™ dobrze znany, brzydki krajobraz okolicuprzemysÅ‚owionych.Dokonano istotnego postÄ™pu w in\ynierii i w nowych gaÅ‚Ä™ziachprzemysÅ‚u.Francja miaÅ‚a wybitnych przedsiÄ™biorców i wynalazców, którzy zapewnili jej wkoÅ„cu XIX w.i na poczÄ…tku XX w.czoÅ‚owe miejsce w stalownictwie, budowie maszyn,przemyÅ›le lotniczym i samochodowym.Ta-'kie firmy, jak Schneider, Peugeot, Michelin iRenault, znalazÅ‚y siÄ™ w czołówce" 91.W istocie, dopóki Henry Ford nie opracowaÅ‚ metody masowej produkcji, Francja byÅ‚aczoÅ‚owym producentem samochodów na Å›wiecie.W latach osiemdziesiÄ…tych XIX w.doszÅ‚odo kolejnej eksplozji budowy kolei, co wraz z poprawÄ… telegrafu, rozwojem systemupocztowego i rozbudowÄ… sieci wewnÄ™trznych dróg wodnych nasiliÅ‚o tendencjÄ™ dokoncentrowania siÄ™ na rynku krajowym.Rolnictwo byÅ‚o od 1892 r.chronione barieramicelnymi Meline'a *, w innych dziedzinach nadaÅ‚ skupiano uwagÄ™ na produkcji dóbr wysokiejjakoÅ›ci, co zapewniaÅ‚o wysoki poziom wartoÅ›ci dodanej per capita.Przy takich wskaznikachekspansji gospodarczej, mierzonej w liczbach bezwzglÄ™dnych, i przy niewielkim-tylko przyroÅ›cie demograficznym wszystkie wskazniki wiÄ…\Ä…ce poziom produkcji z liczbÄ…ludnoÅ›ci na przykÅ‚ad tempo wzrostu gospodarczego per capita, wartość eksportu per capitaitd. wyglÄ…daÅ‚y imponujÄ…co.Wreszcie, byÅ‚o niezaprzeczalnym faktem, \e Francja miaÅ‚a ogromne zasoby dajÄ…cego sięłatwo uruchomić kapitaÅ‚u, które mo\na byÅ‚o wykorzystać (i wykorzystywano) w interesachfrancuskiej dyplomacji i strategii.Najbardziej imponujÄ…cym tego dowodem byÅ‚a szybkaspÅ‚ata kontrybucji naÅ‚o\onej przez Niemcy w 1871 r., o której Bismarck bÅ‚Ä™dnie sÄ…dziÅ‚, \e nawiele lat pozbawi FrancjÄ™ siÅ‚.W okresie, jaki potem nastÄ…piÅ‚, kapitaÅ‚ francuski pÅ‚ynÄ…Å‚ doró\nych krajów w Europie i poza niÄ….W 1914 r
[ Pobierz całość w formacie PDF ]