[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ta częściowość uzmysÅ‚awia nam jedynie pewne oddalenie prawdniższego rzÄ™du od peÅ‚nej prawdy.Mimo swej ograniczonoÅ›ci owe prawdy częściowestanowiÄ… dla czÅ‚owieka pożytecznÄ… wiedzÄ™.Husserl ukierunkowywaÅ‚ fenomenologiÄ™ na poznanie tego wszystkiego, co jest danei dane tylko w zetkniÄ™ciu siÄ™ z rzeczami. SÄ…dzenie w naiwnej oczywistoÅ›ci - pisaÅ‚ - totyle, co sÄ…dzenie na podstawie obecnoÅ›ci rzeczy i zadawanie sobienieustannie pytania, co mam w sposób efektywny oraz jak wierniewyrazić to, co widzÄ™.A wiÄ™c jest to sÄ…dzenie za pomocÄ… tej samej metody, którÄ…224posÅ‚uguje siÄ™ obeznany czÅ‚owiek praktyki, gdy staje przed doniosÅ‚ym zadaniem.Jest to poczÄ…tek wszelkiej mÄ…droÅ›ci,jakkolwiek nie koniec, a jest to mÄ…drość, której nigdy nie można siÄ™ wyzbyć, niezależnieod tego, jak gÅ‚Ä™boko miaÅ‚oby nas pochÅ‚aniać teoretyzowanie.Efektywne trzymanie siÄ™tego, co jest dane, a wiÄ™c rzeczy doÅ›wiadczanych może być efektywne tylko wtedy, gdydoÅ›wiadczajÄ…c owe rzeczy, bÄ™dziemy oÅ›wietlać je tym, co w swym zwiÄ…zkuistotnoÅ›ciowym jest transcendentalne. PostÄ™pujÄ…c w ten sposób, osiÄ…gamy ciÄ…gle odnowa żywÄ… prawdÄ™ zaczerpniÄ™tÄ… z żywego zródÅ‚a absolutnego życia orazsamoÅ›wiadomość zwróconÄ… ku owemu absolutnemu życiu w nieustannym poczuciuodpowiedzialnoÅ›ci wobec siebie.2.23.2.AntropologiaOÅ›wietlajÄ…c transcendentalnymi ideami doÅ›wiadczenie Å›wiata, możemy odkryćistnienie Drugiego.Ów Drugi jest ukonstytuowany w obszarze transcendentalnych faktów mojej dziedziny fenomenologicznej - powiada Husserl.O istnieniu Drugiego Å›wiadczy to, co pozostanie po oddzieleniu z wiedzyfenomenologicznej tego, co jest swoiÅ›cie moje.W pierwszej kolejnoÅ›ci tym, co mojeokazuje siÄ™ być moje organiczne ciaÅ‚o. Jedyny przedmiot - pisaÅ‚ Husserl - wewnÄ…trzwyabstrahowanej przeze mnie warstwy Å›wiata, któremu zgodnie z doÅ›wiadczeniemprzyporzÄ…dkowujÄ™ pole doznaniowe [.] Postrzegam z udziaÅ‚em rÄ…k, dotykajÄ…c nimikinestetycznie zjawiska organów przebiegajÄ… w moim i wspierajÄ… siÄ™ namoim ; mogÄ™ ponadto wprowadzajÄ…c je do dziaÅ‚ania, popychać, przesuwaćrzeczy, a wiÄ™c bezpoÅ›rednio, a także poÅ›rednio dziaÅ‚ać cieleÅ›nie.PostrzegajÄ…c czynniedoÅ›wiadczam (lub mogÄ™ doÅ›wiadczać) caÅ‚Ä… przyrodÄ™ wÅ‚Ä…cznie z wÅ‚asnÄ… cielesnoÅ›ciÄ…,która odnosi siÄ™ w tym postrzeganiu do siebie samej.To samo, gdy chodzi o ogólniemożliwe zródÅ‚owe dziaÅ‚anie cielesnoÅ›ci na przyrodzie i na samej cielesnoÅ›ci [.].Skoro moje ciaÅ‚o konstytuuje część mojego doÅ›wiadczenia, to jestem caÅ‚oÅ›ciÄ…psychofizycznÄ….IstotÄ… mojego doÅ›wiadczenia psychicznego jest bowiem doÅ›wiadczenieobiektywnego Å›wiata, poprzez moje ciaÅ‚o.W doÅ›wiadczeniu tym zauważam to, coistnieje dla mnie i to, co jest mi obce.W ten sposób subiektywność pozwalarekonstruować, obiektywność a tym samym realność Å›wiata. Fakt - pisaÅ‚ Husserl - że w ogólnoÅ›ci ów byt swoiÅ›cie mój może wystÄ…pić dla mniew opozycji do czego innego lub że ja, który jestem sobÄ…, mogÄ™ uÅ›wiadamiać sobie coÅ›innego, czym nie jestem, coÅ› obcego mi, zakÅ‚ada również, że nie wszystkie wÅ‚aÅ›ciwe miodmiany Å›wiadomoÅ›ci należą do krÄ™gu odmiany mojej samoÅ›wiadomoÅ›ci. Drugi wkracza w obrÄ™b mojej Å›wiadomoÅ›ci, w moje pole postrzeżeniowe - pisaÅ‚Husserl Ja jako pierwszoplanowe, psychofizyczne ja, jest niezmiennie wyróżnione w225moim pierwszoplanowym polu spostrzeżeniowym, niezależnie od tego, czy zważam nasiebie i kierujÄ™ ku sobie jakÄ…Å› aktywność czy też nie.W szczególnoÅ›ci moje ciaÅ‚o jestzawsze tu, wyróżnione zmysÅ‚owo, a przy tym w pierwszoplanowej zródÅ‚owoÅ›ciwyposażone w swoisty sens cielesnoÅ›ci.JeÅ›li w pierwszoplanowym obszarze wystÄ™puje,jako wyróżnione, ciaÅ‚o przypominajÄ…ce moje, tzn.tak ukwalifikowane, że musi podlegaćzjawiskowemu zestawieniu w parÄ™ z moim, wydaje siÄ™ bezpoÅ›rednio jasne, że musi onobezzwÅ‚ocznie przejąć od mojego ciaÅ‚a, w ramach przeniesienia sensu, sens byciaciaÅ‚em.Obiektywność możemy wiÄ™c ujawnić poprzez zestawiajÄ…ce kojarzenie , które jestprzyczynÄ…, uzasadnieniem powiÄ…zania dwóch intencji.Jego zródÅ‚o stanowi przekonanieHusserla, że u podstaw intencji poznajÄ…cych podmiotów jest podobieÅ„stwo majÄ…cecharakter naturalny.W poznawanym przedmiocie zauważamy podobne inne ciaÅ‚a i ichcaÅ‚oÅ›ci psychofizyczne, które tak samo konstytuujÄ… obiektywnÄ… realność i ustanawiajÄ…prawdÄ™ absolutnÄ….2.23.3.Duchowość EuropyW 1935 roku Husserl podjÄ…Å‚ temat duchowej postaci Europy.PowiadaÅ‚, zrodziÅ‚asiÄ™ ona w Grecji w VII, VI wieku p.n.e.Wówczas powstaÅ‚a filozofia.Rozwinęło siÄ™zorientowanie na normÄ™.TrwaÅ‚ym elementem ducha europejskiego staÅ‚ siÄ™ teleologizm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]