[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Za pomocÄ… takich technologii jak cookies możliwejest rozpoznanie klienta i traktowanie go w odmienny sposób.Wprowadzone wczeÅ›niej przezklienta dane pozwalajÄ… na zwracanie siÄ™ do niego po imieniu, a na podstawie historii jego zakupówmożna zaproponować odpowiednie pozycje z oferty przedsiÄ™biorstwa.Dodatkowo informacjepochodzÄ…ce z dziaÅ‚alnoÅ›ci ecommerce stanowiÄ… bardzo bogatÄ… bazÄ™ dla badaÅ„ marketingowychi dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych.Amazon na przykÅ‚ad wykorzystuje rejestr historii zakupówposzczególnych klientów do indywidualnych dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych.Tak wysoka troska o klientanie wiąże siÄ™ bynajmniej z ogromnymi kosztami ponoszonymi na analizÄ™ indywidualnych potrzebi preferencji.Wszystko odbywa siÄ™ automatycznie.WybierajÄ…c książkÄ™ z jednego z wielu działówsystem rejestruje tÄ™ czynność i na jej podstawie wysyÅ‚a treÅ›ci reklamowe dotyczÄ…ce pozycjio podobnej tematyce.Podobnym przykÅ‚adem jest Levi s wykorzystujÄ…cy system AndromediaLikeMinds.Pozwala on na Å›ledzenie zachowania siÄ™ konsumentów oglÄ…dajÄ…cych stronyinternetowe tej firmy uwzglÄ™dniajÄ…c takie czynniki jak ilość wejść na stronÄ™ oraz czas spÄ™dzonyw poszczególnych obszarach tematycznych serwisu.Statystyki wykazujÄ… jednak, że nie wszyscy uczestnicy ecommerce wykorzystujÄ… te możliwoÅ›ci.WedÅ‚ug raportu "Evaluating the "Sticky Factor of Ecommerce Sites · tylko 16% badanychw USA sklepów wysyÅ‚a podziÄ™kowania swoim klientom za zrobione zakupy, jedynie 2% z nichwykorzystuje techniki typu cookies w celu personalizacji przekazu, a ponad 75% wiadomoÅ›ciwysyÅ‚anych do firm nie spotyka siÄ™ z żadnÄ… reakcjÄ….O sytuacji w Polsce wolÄ™ nic nie pisać.Bardzo ważnym czynnikiem w sprzedaży internetowej jest informacja.Stanowi ona wartośćdodanÄ… i wzmacnia produkt.Ponadto może siÄ™ ona stać produktem samym w sobie i zapewnićwysokie profity firmie, która wie jak jÄ… wykorzystać.DoskonaÅ‚ym przykÅ‚adem jest Portal Yahoo!.Wartość tej firmy wzrosÅ‚a w ciÄ…gu 2 lat z 400 milionów do 5 miliardów dolarów.Istnieje wieleprzedsiÄ™biorstw dziaÅ‚ajÄ…cych w Internecie, które czerpiÄ… zyski ze sprzedaży informacji bÄ…dzmiejsca reklamowanego, którego wartość wzrasta wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki zamieszczeniu interesujÄ…cychtreÅ›ci.Istnieje bardzo sÅ‚ynne powiedzenie o dziaÅ‚alnoÅ›ci ecommerce Content is The King.Wynika to z prostej zasady, że Internauci dużo częściej poszukujÄ… w sieci informacji i danych natemat produktów, a nie bezpoÅ›rednio producentów.ZapewniajÄ…c, wiÄ™c odpowiedniÄ… treść nastronie dużo Å‚atwiej jest przyciÄ…gnąć Internautów i zdobyć ich lojalność.Ecommerce na Å›wiecie.Badania NFO Interactive przeprowadzone na próbie 1979 klientów sklepów internetowychwykazaÅ‚y, iż 24% spoÅ›ród respondentów uważa, że zakupy online zdominujÄ… tradycyjne wycieczkido sklepu.Badania Deloitte Consulting mówiÄ…, że w roku 2002 dochody z dziaÅ‚alnoÅ›ci ecommerceosiÄ…gnÄ… poziom 1,1 tryliona dolarów.ActiveMedia z kolei przewiduje, że do roku 2005 dochodyuzyskiwane z ecommerce wzrosnÄ… do 2,8 tryliona dolarów.Wykres 20.Prognoza rozwoju Å›wiatowego rynku ecommerce (mld $).120011001000800600400200151997 2002zródÅ‚o: Deloitte Consulting (www.dc.com/deloitte_research/index.asp).Wyniki różnych badaÅ„ przeprowadzanych na ten temat czÄ™sto różniÄ… siÄ™ znacznie, ale każdepotwierdza bardzo szybki wzrost dochodów ecommerce, znacznie szybszy od pozostaÅ‚ychfragmentów internetowego biznesu.Rynek europejski i amerykaÅ„ski bardzo różniÄ… siÄ™ od siebie.Stany Zjednoczone jeszcze przez najbliższych kilka lat bÄ™dÄ… dominować na pÅ‚aszczyzniewykorzystania ecommerce, co potwierdzajÄ… wszelkie badania.Wykres 21.UdziaÅ‚ USA w Å›wiatowym handlu elektronicznym w roku 1999.USAPozostaÅ‚e74%regiony26%zródÅ‚o: Deloitte Consulting 1999 (www.dc.com/deloitte_research/index.asp).Firma Deloitte Consulting szacuje, że w 2002 roku Stany Zjednoczone wygenerujÄ… z tytuÅ‚uecommerce 842 mld dolarów przychodów, podczas gdy pozostaÅ‚e regiony Å›wiata razem wziÄ™tepozostaÅ‚e 300 mld dolarów (w tym rynek azjatycki 50 mld $).Do Internetu wkracza coraz wiÄ™cej firm, przeważajÄ… wÅ›ród nich sprzedawcy multimediów orazksiÄ™garnie.Kolejnymi bÄ™dÄ… duże sieci handlowe, biura podróży i instytucje handlowe, którez kolei zapewniajÄ…c odpowiedni stopieÅ„ bezpieczeÅ„stwa danych przekonajÄ… innych handlowcówo koniecznoÅ›ci wejÅ›cia do sieci.Do nich zalicza siÄ™ home banking.DostÄ™p do informacji o stanieÅ›rodków na swoim koncie bezpoÅ›rednio z domu, oraz przeprowadzanie podstawowych operacji zapoÅ›rednictwem Internetu to najwiÄ™ksze jego zalety.Jednym z pierwszych internetowych bankówoferujÄ…cych peÅ‚en zestaw usÅ‚ug oraz dostÄ™p do konta przez 24 godziny na dobÄ™ byÅ‚ Security FirstNetwork.Pózniej do grona przystÄ…piÅ‚y: DigiCash, Cybercash, Virtual Holdings i Netbank.Obecnie nawet kilka polskich banków oferuje dostÄ™p do konta za poÅ›rednictwem Internetu.Bardzoszybko też rozwijajÄ… siÄ™ firmy dostarczajÄ…ce systemy pÅ‚atnicze dla sprzedawców internetowych.Pojawianie siÄ™ takich instytucji przyczynia siÄ™ do powodzenia ecommerce i niweluje barierÄ™bezpieczeÅ„stwa transakcji, z którÄ… bardzo trudno jest uporać siÄ™ mniejszym przedsiÄ™biorstwom.Jedna z najwiÄ™kszych ksiÄ™garni w Stanach Zjednoczonych Barnes & Noble boryka siÄ™z problemem spadku obrotów.Jej poważnym konkurentem jest Amazon potentat w dziedziniehandlu elektronicznego.W jego ofercie znajduje siÄ™ ponad 2,5 miliona pozycji książkowych,liczba klientów to ponad 1,5 miliona osób ze 160 krajów na Å›wiecie a wartość firmy przekracza 5mld dolarów.W tej sytuacji Barnes & Noble zdecydowaÅ‚ siÄ™ również wkroczyć w Å›wiat Internetui zdecydowanie obniżyć koszty dziaÅ‚alnoÅ›ci poprzez zamówienia online, redukcjÄ™ zatrudnieniai powierzchni tradycyjnych punktów sprzedaży.Warto przyjrzeć siÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci Amazon.PomysÅ‚odawcÄ… stworzenia ksiÄ™garni internetowej byÅ‚ Jeff Bezos.W ciÄ…gu dwóch lat jego pomysÅ‚wyniósÅ‚ Amazon na szczyt ebiznesu zapewniajÄ…c już w pierwszym roku dziaÅ‚alnoÅ›ci wpÅ‚ywyw wysokoÅ›ci 17 mln dolarów.Klienci Amazon mogÄ… wybrać interesujÄ…cÄ… ich pozycjÄ™ z ogromnejbazy danych podajÄ…c tytuÅ‚, nazwisko autora lub przeglÄ…dajÄ…c zbiory wedÅ‚ug grup tematycznych.Amazon stosuje bogate techniki komunikacji z klientem.Jego strony potrafiÄ… rozpoznać klienta,zaproponować mu odpowiednie pozycje korzystajÄ…c z informacji o wczeÅ›niejszych zakupach, dajÄ…mu także okazjÄ™ do wyrażenia wÅ‚asnych opinii na forum czytelników.Wszystko to sprzyjabudowaniu lojalnoÅ›ci klienta i tworzy poczucie jednoÅ›ci wÅ›ród czytelników, a tym samymzapewnia czÄ™ste odwiedziny sklepu.InteresujÄ…ce jest, iż spoÅ›ród 2,5 mln pozycji tylko okoÅ‚otysiÄ…ca znajduje siÄ™ w magazynie Amazon.Reszta dostarczana jest bezpoÅ›rednio oddystrybutorów.RozwiÄ…zanie to umożliwia ogromne oszczÄ™dnoÅ›ci kosztów i stosowanie dużychrabatów (40% na bestsellery i 10% na inne książki) w celu promowania tego typu dziaÅ‚alnoÅ›ci.Internet obejmujÄ…c swym zasiÄ™giem niemalże caÅ‚y Å›wiat wymusza ogromnÄ… konkurencjÄ™.Mimoogromnych szans, jakie daje przedsiÄ™biorstwom wymaga odmiennego podejÅ›cia do sposobui metod prowadzenia biznesu.Konieczne jest poznanie metod i technik promocji w Internecie,audytorium docelowego, a także odmiennych reguÅ‚ rzÄ…dzÄ…cych wirtualnym Å›wiatem.Jaka jest jegoprzyszÅ‚ość? Gartner Group ocenia, że prawdziwa era handlu elektronicznego nadejdzie ok.2006-2008 roku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]